• smurfliten

En lite korkad fråga men kan man bli gravid när man har en cysta?

Som frågan lyder i rubriken.. Kan man bli gravid om man har en 6*4 cm stor cysta på höger äggstock? Jag tycker ju att ett ägg borde kunna släppa från vänster men vad vet jag?! Någon som blivit gravid?

Jättetacksam för svar!!

Världens bästa spöke - Emma 050623
  • Svar på tråden En lite korkad fråga men kan man bli gravid när man har en cysta?
  • Tiger Af Lilja

Har också en cysta eller ahde vad jag vet vet ej o mden är kvar nästan liak stor som dig på höger ägg stock.. jag tror nog man kan bli gravid ändå..

kram

• smurfliten

JÄTTETACK för ditt svar! Får hoppas att vi bägge lyckas snart då Skrattande

Lycka till-kramar!!

• JMD

hej! Jag jobbar med mjölkor, och kor som har cystor på äggstockarna brunstar i regel alltid men de blir ej dräktiga, så jag tycker nog att ni ska fråga era gyn-läkare om råd.

Lycka till

• Veronica74

Cystor på äggstockarna kan ställa till problem när man vill bli gravid. Oftast är dessa cystor helt ofarliga och man kan behandla dem och se till att de försvinner vid graviditetsönskan. Håller med JMD prata med eran gynekolog så kan det säkert ordna sig.

Lycka till

• smurfliten

Tack bägge två!! Ska ringa imorgon

• Champagne77

Nilwa, jag har också en cysta på höger äggstock. Har kollat den 2 gånge, men sist jag var där hade den ej vuxit så min gyn-läkare ville inte göra något åt den. Nu ska jag dit imorgo igen o sen jag var där sist har vi satt igång bebis-verkstan så jag tänker fråga om den påverkar. Kan berätta för dig imorgon vad jag fick för svar ;).

• Champagne77

Nilwa, jag var på gyn idag och min cysta är fortfarande kvar. Frågade om det kan påverka förmågan att bli gravid men det kan det INTE, fick jag besked om. Så du kan vara lugn. Lycka till .

• Skrållis83

skönt att höra att den inte kan påverka, har också en cysta på 6 cen
    Lycka till nu

• Leiben

jag hade en cysta. när jag var på eb av undersökningarna sa de att de skull e ta bort den men att de inte trodde alls att det var något farligt. Hon sa att hade det nu visat sig att jag blivit gravid skulle de låta den vara kvar tills efter förlossningen.
    Det tolkar jag som att man kan bli gravid fast man har cysta.

Min försvann dock av sig själv efter ett tag. Nu har jag ingen men är inte gravid för det.

• Champagne77

Man kan ta bort cystan om man vill, men min gyn-läkare sa att det är "onödigt" att gå in o skrapa på äggstockarna då det kan leda till sammanväxningar... Hade man varit älde skulle de nog gjort en titthålsoperation o tagit bort den, men om den inte är farlig så väljer jag att ha kvar den. Läkaren sa också att om det t ex blir aktuellt med kejsarsnitt så pasar man på o tar den samtidigt när man ändå är "inne" o rotar... Så vi med cystor kan vara lugna, man kan bli gravid ändå . Min förhopning är dock att den snart försvinner själv även om jag hört att det gör RIKTIGT ont...

• Nanna76

När de gjorde en titthålsoperation efter att jag hade fått en utomkvedhavandeskap så såg de att jag hade cystor men de sa efteråt att de hade bara spolat? dom men jag vart gravid direkt månaden efter, vet inte om jag har dom kvar.

• Jaylin

Det borde väl gå?

2001 upptäckte läkarna att jag hade stora cystor på äggstockarna. De blev bortopererade och efteråt sa läkaren att jag skulle ha jättesvårt att få barn. Han sa att de upptäckt att mina äggstockar var "igenklibbade" (hua!). Vi skulle fundera på provrörsbefruktning sa de.
    Jag och min dåvarande man skyddade oss därför inte vid sex - och 3 månader senare var jag gravid med min dotter!!!!

Eftersom du vet att du har en cysta så måste du ju ha blivit undersökt av en läkare? Vad sa de? Om de anser att det inte finns problem så är det nog ok - men känner du dig osäker så borde du be att få komma på koll igen.

• Tessipless

Vad då försvinner av sig själv?? Kan cystor verkligen göra det, trodde de bara kunde bli större men aldrig mindre???

Berätta mera!

• Veronica74

Cystor kan försvinna av sig själva. I en del fall utan några som helst problem men i vissa fall kan man få sk cystruptur. Detta kan vara rätt smärtsamt när cystan spricker o tömmer sig på innehåll. Dock är det allt som oftast helt ofarligt.
    Det är inget ovanligt att cystor försvinner helt utav sig själv o utan att man märker ngt. Många vet inte ens att de haft en cysta.

• virre80

Jag var tvungen att operera bort höger äggstock pga av en stor cysta, och har även en cysta på vänster sida, vart gravid ca 5 mån efter att jag slutat med pillren och sonen är 5 mån idag. Det enda var att jag hade ägglossning varannan mån, testade med ägglossningsstickor från apoteket. Så det går nog bra

Svar på tråden En lite korkad fråga men kan man bli gravid när man har en cysta?