• Micaela

Fler som har strålande värk i benen särskillt då ni ska sova?

Jag får som strålande värk från skinkorna och ner i hela benen. Någon som har något tips på vad man kan göra åt detta?

• Svar på tråden Fler som har strålande värk i benen särskillt då ni ska sova?
  • Ankmamman

Restles legs?? Det har jag lidit av sedan min förra graviditet. Blir inte av med de iheller!!!

Jag kan inte göra någonting, bara spralla med benen. Tur ingen ser!!

• VGHB

Hej! Jag har samma sympton som dig, gravid i vecka 31 och kan inte sova på nätterna pga myrkrypningar, kramp, ont i fötterna och benen på natten. Min barnmoska rekommenderade mig attt ta magnesium i tablettform (överdosering är ofarligt, det kissar man ut) Det är ofta magnesiumbrist man lider av, något som 70 % av alla gravid (äldra och diabetiker likaså) lider brist av.

Jag har redan nu efter två dagar blivit bättre, sedan har jag stödstrumpor på mig i vämen. Olidligt men ack vad bra det är!

Hälsningar Å

• Anna B

Strålande värk från skinkorna ner i benen låter som ishcias, vilket gör jätteont men är tyvärr vanligt bland gravida. Prata med din bm. Har för mig att det kan hänga ihop med foglossningsbesvär.

• Micaela

Nej fy säg inte så! Förlossningsbessvär alltså... Men precisera gärna vad du menar? På vilket vis kan detta påverka förlossningen?

• Fru Söderlund

På mig strålar det ner i höfter och ben, håller med Anna B att det nog har med foglossning att göra. För min del är det iaf så, den har blivit mkt värre, och efter det har smärtan ner i benen kommit..

• Bispan

VGHB: Bra att du redan är bättre! Tänkte bara informera att det ofta är svårt att få kroppen att ta upp magnesium i tablettform.

Ofta funkar bäst att t ex öka intag av livsmedel som innehåller mera magnesium, t ex rågbröd.

Svar på tråden Fler som har strålande värk i benen särskillt då ni ska sova?