• vakttjejen

Hade sönder 500-lapp

Vi har en 8 åring hemma som håller på och spar til en bärbar dvd-spelare. Det är ett fasligt räknande med dessa pengar. Nu i kväll lyckades hon av misstag slita sönder en 500 kr sedel på mitten. Hon är jätte ledsen och jag ärligt talat inte vad vi ska göra. Visst det är synd om henne att den gick sönder men jag har itne en massa 500-lappar över som jag bara kan ge henne. Vi ska försöka att tejpa ihop den och se om någon affär godtar den, men jag är tveksam till detta.

Hjälp. vad ska vi göra?

kram karin

• Svar på tråden Hade sönder 500-lapp
  • Nella

Om du tejpar den så tar dom i mot den har hänt många gånger
    Ingen fara...olycker händer..

• Den där Linn

Jo, de brukar ta emot den. Annars går ni på banken med båda delarna så fixar det sej!
    Jag har handlat mååånga gånger med en ihoptejpad sedel

Effell-Linn
  • Vasen

Tejpade sedlar brukar gå alldeles utmärkt. Annars kan ni väl ta alla delar till banken och byta ut den mot en ny?

• Solan01

Gå till banken imorgon och berätta vad som hänt. Är sedelnumret helt? I så fall tror jag den har kvar sitt värde.

• vakttjejen

Vi får hoppas det. Men vad gör vi om det inte går?

• Snutte och Snuttan

tejpa inte ens ihop den, gå bara direkt till en bank så fixar dem det på noll tid så slipper du slösa en massa tejp

Stolt Mamma Till Mattias Och Evelina
  • MSI

"Riksbanken löser in trasiga sedlar. Om minst två tredjedelar av sedeln återstår kan hela sedelns värde betalas ut och om mer än en tredjedel av sedeln återstår kan halva värdet betalas ut."

www.riksbank.se

• Vani

Har ni alla delarna till sedlen ska det inte vara några problem. Banken tar emot dem och lägger dem i sin slask som skickas tillbaka till riksbanken för bränning.

Eller så gjorde vi när jag gjobbade på det som var posten (innan Kassaservice)

Lycka till!

• vakttjejen

Tack! Då ska vi försöka med det! Nu kna jag sova lugnt i natt! kram

• Mjukis82

Så länge silvertråden och numret finns kvar så e det inga problem... iallafall inte där jag jobbar. Det e ganska vanligt att man får ihop tejpade sedlar!

~Mamma till ängeln Isabelle~
  • little superstar

på jobbet brukar jag tejpa sedlar som e trasiga innan jag kör in dem i cashguarden...

• me1

500:- är inte såå jätte mycket

kanske ge henne en när lönen kommer?

• Vani

Hur har det gått? Gick de med på att "byta" den på banken?

• junimagi

me1: Men de är ju väldigt individuellt hur mycket 500 kr är. För somliga kanske det inte har något högre värde medans de kanske är en fjärdedel av en månadskostnad mat.

• Beckah82
    me1 skrev 2006-08-03 21:08:43 följande:
    500:- är inte såå jätte mycketkanske ge henne en när lönen kommer?
    Eh? Du och jag lever inte i samma värld hör jag
    ♥ Beckah, mamma till Victor. Hemsida: busig.sida.nu
  • Da diva

En kompis till mig hittade en halv 1000-lapp ute på krogen. Hon gick till banken å fick 500kr!

Gå till banken med båda halvorna så får du nog en ny skulle jag tro. Lycka till!

Svar på tråden Hade sönder 500-lapp