• LoveDaphne

tredagarsfeber och utslag

Imorse när vi vaknade kliade min lilla pojke (11 mån) sig i huvudet väldigt mycket.Jag förstod inte varför tills jag upptäckte en massa röda prickar på ansiktet och huvudet. Senare såg jag att han hade det överallt på kroppen men vissa partier på ansikte, hals och nacke är prickarna större.

Lillen har haft feber i 2-3 dagar så det låter som tredagarsfebern. BVC tyckte att jag skulle avvakta lite.

Jag kan inte sluta oroa mig. Han kliar sig enormt mycket och gråter hela tiden. Är det så här det ska vara?

• Svar på tråden tredagarsfeber och utslag
  • maddec

När min dotter hade tre-dagars-febern så kom dom röda utslagen på bara någon minut och några minuter senare ändrade dom sig och bytte plats och höll på tills man blev tokig. När jag kollade med BVC så sa dom att det kunde vara hur som helst och det låter normalt som du skriver.
    Håll ut bara!

• LoveDaphne

hade hon också klåda?

• Kickan Kim

min ettåring hade oxå tredagarsfebern för några veckor sen.. precis samma symtom här.. Det jag har läst mig till är att febern håller sig runt 38.5 grader men skjuter upp mot 40 grader nån enstaka gång... SEN kommer utslagen som oftast följs av en infektion i kroppen typ virus då.
    Han hade rivmärken i ansiktet så jag antar att dom kliade.

Jag var JÄTTEOROLIG iaf, var uppe på VC med honom eftersom han även blev kraxig i halsen när utslagen kom. Dom tog ett halsprov och konstaterade att det iaf inte var sharlakansfeber som är ganska så lik tredagarsfebern men påverkar även slemhinnornna i halsen.

Så mitt råd till dig är väl att avvakta och se om han blir dålig igen (alltså feber, eller halsont). Då kanske det kan vara ngt annat.
    Hoppas det hjälpte?

• Kickan Kim

just det.
    Sharlakansfeber-utslagen brukar inte komma i ansiktet, så förmodligen är det INTE det.
    kände att jag kanska oroade dig i onödan där.

• LoveDaphne

tack för era svar!

Smittar det här, kan jag gå och hälsa på vänner med barn?

• Kickan Kim

det smittar ända tills utslagen är borta.

• Kickan Kim

vilket kan vara 1-2 veckor

Svar på tråden tredagarsfeber och utslag