• onehappen

Ont i handleden, när blir det bättre?

Fick veta av läkare att det är jättevanligt med handledsbesvär bland nyförlösta. Jag har grymt ont och undrar när man kan gissa att det blir bättre? min är 3 månader snart o handen blir bara värre.. fast jag försöker bära så lite som möjligt med den handen och har handledsstöd (från sportafffär).

nån som haft samma problem?

• Svar på tråden Ont i handleden, när blir det bättre?
  • Twicted

man tränar dom muskler man inte trode att man hade...förmej så tog det någramånader.. innan jag var bra ...

• h04

Jag har fåttt problem nu 16 månader efter förlossningen.... undrar om det kan ha nåt med förlossningen att göra????

• Teskedsmamman

Är det Karpaltunnelsyndrom du har?! Mina besvär gick inte över... opererade ena handen för snart 2 mån och ska ta andra snart...

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • NeaVida

Om de inte har gått över eller om det tvärtom har blivit värre _efter_ förlossningen så borde du söka hjälp. Förutsatt att du menar dommningar och smärta i fingrarna (karpaltunnelsyndrom) Inte bra att gå med länge...

(16-månader, hm, det tror jag inte är kopplat till graviditeten i så fall, snarare att du gör något i vardagen som klämmer på någon nerv i armen, kanske du sitter konstigt framför datorn? Gå till en sjukgymnast så får du råd och hjälp!)

• onehappen

inga domningar o smärta i fingra, utan det är i själva handleden under tummen typ det gör ont. t.ex när jag vrider den gör det grymt ont och det är det som blivit värre. så nog inte karpaltunnel verkar det som.

• onehappen

läkarn tyckte jag skulle vänta och se.. därför intressant att höra om någon annan här haft samma problem.

• Tant Green

Det låter som det jag hade och det kallades för "De Quervains syndrom" (????? Jag vet inte hur det stavas!!!). Jag gick hos sjukgymnast i ett par månader och fick akupunktur, jag hade också handledsstöd och åt Voltaren ett tag. Det blev bättre men inte helt bra av den behandlingen, så det kändes rätt hopplöst ett tag, men framåt 4-5 månader efter förlossningen så gick det över och nu känner jag inget alls.

• Tant Green

Nu sökte jag på "Quervains" här på FL och hittade en tråd där jag hade skrivit när dottern var 3 månader och jag var som mest uppgiven (det var visst inte Voltaren jag åt utan Diklofenak men det är väl samma sak). Fast sen blev det bara bättre. Håller tummarna för att det blir så för dig också!

• onehappen

tack sudd! nu blev jag lite uppmuntrad :)

• karon

Jag har ont i vänster tumme, läkaren kallade det för triggerfinger, tummen har som två lägen och det knäpper i den när jag forcerar tummen till nästa läge samtidigt som det gör riktigt ont.

Enligt läkaren hade det inget att göra med graviditeten. Jag hade svullna händer under slutet av graviditeten, kunde inte greppa ordentligt.

Jag har även ont i fötterna...

Svar på tråden Ont i handleden, när blir det bättre?