• imp

vad vet ni om hundarskroppsspråk o signaler

vad vet ni om hundar kropps språk o vad de säger med det.
    ett ex 

vi ser en hund vill klappa den går rak emot den ler o visar alla tänderna o säger duktig fin vovve.

denna hunden  ser os s som ett hot idetta beteendet  vi går rak emot den det gör inte hundar när de ska hälsa de går i en båg o läser av varandra, vi visar tänderna ja det är en signal till hunden jag är arg vill bitas.

vi kanske böjer oss ner o stirrar på den o så kommer klapparna o hunden svarar med en morrning ryggar vänder bort huvudet eller slickar sig runt nosen jo vi har trängt den o den tycker det är obehagligt

så ska ni hälsa på en främande hund gå i en båg titta inte rak på hunden le inte åt den o sätt dig ner i vänd huvudet i från den o låt den komma till dig.

• Svar på tråden vad vet ni om hundarskroppsspråk o signaler
  • Sanniis

Finns det någon bok som handlar om detta? Alltså hundars kroppspråk?

• AdrianK

Roligt med hundars kroppspråk, bara en liten grej som svansen till exempel. Man kan läsa av mycket av den. När den börjar böja sig uppåt eller utåt så behöver den bajsa. När den böjer sig som en båge så vill den kissa. (Obs! Detta är beroende på ras).
    Men bäst är det när man kommer hem. Jag har en boxer som har väldigt livlig svans. Och hon blir så glad när jag kommer hem att när hon börjar vifta så viftar hon så kraftigt att det ser ut som hon är full när hon kommer emot mig. Baken bara svänger hit o dit och hon druttar nästan omkull.

• TereseJörgen

Min vovve ler när man kommer hem. Hundarna kan ta efter oss! Leende hundar är vanligare hos pointrar. Dom är så fula när dom ler men gulligt.

• melonpuss

om hunden slickar sig runt mun kan det betyda att du är jobbig detsamma om den gäspar. Om en hund hoppar på dig ska du vända dig om för då visar du att du tycker den är jobbig, du kan även gäspa eller slicka dig runt munnen som de gör. Öronen bakåt kan betyda att den är under kommando, underlägsen. Om den bär svansen högt, så den nästan står så är hunden överlägsen, gäller ju förstås inte vissa raser. Hundar är inte alltid så förtjusta i mörkhyade människor för att tänderna och ögonvitan syns mycket mer tydligt, det är därför många hundar heller inte är så förtjusta i svarta hundar. Kommer inte på mer nu, men det finns jättemånga böcker.

• imp

ja det finns böcker o två av de jag har läst kan jag varmt rekomendera om ni är intresserade av hundarspråk det ena äri samspråk med hunden lugnande signaler av turid rugaas  den andra är lexikon i hundspråk av anders hallgren det finns säkert fler bra böker om det

• Västkusttjejen

Jag får också höra ofta att man aldrig ska titta en hund i ögonen, men jag gör nog fel varje gång i sånt fall *skrattar* jag gör det nog på ren instinkt precis som man gör med andra människor, jag finner mig se själen i dess ögon och om det är en vänligsinnad hund eller ej :) Min hund älskar att titta i ögonen, han söker kontakten därigenom för att peila läget om han kan få sig ett kel eller kanske en smula godis ;)

• imp

västkusttjejen jag ens egen hund kan man få till att acceptera de som vi gör med den som ex titta ögonen krama om den börja sig över den men det är inte säkert att hunden accepterar att någon annan gör det

• frulan

Hundens språk är fantastiskt

En annan bok som oxå är bra (plus många bilder) är "Hundspråk" av Renée Sjöberg.

Fast Turids knäcker alla, tycker jag.
    Tänk om den följde med varje valpägare vid valpköp!

• frulan

Glömde svara på din fråga

Vet massor om hundens språk och signaler
    Ett brinnande intresse!

• imp

ni får gärna dela med er hur man tolkar hundens språk de alla som inte vet så mycket om det ge lite exempel.

• frulan

Vänliga signaler kommer:
    underifrån
    från sidan
    sakta rörelser

Hotfulla signaler kommer:
    ovanifrån
    rakt på
    snabba rörelser

Det uppstått en diskussion angående gäspning som lugnande signal.
    Många hundar använder främst gäspning för att lugna sig själv (se på din hund t ex innan man ska ut på morgonsvängen, ofta gäspar den då och gnyr lite samtidigt).
    Om vi sen som människor använder gäspning som lugnande signal kan det signalera till hunden att vi försöker lugna oss själva.
    Hänger ni med

Vi brukar oftast sucka lite i stället eller bara vända bort huvudet och smacka lite med munnen
    Det är en signal vi inte ser så ofta hos vår hund när han själv är uppspelt men däremot när han försöker lugna andra eller visa andra att han är vänligt inställd.

Andra lugnande signaler:
    tasslyft
    nosa runt på marken
    kissa
    slicka sig runt munnen

m.fl. m.fl. Kan ju inte skriva en hel uppsats här

Ett tips är att sätta sig i en park och titta på hundar och hundmöten.
    Försök att hinna se ända från att hundarna får syn på varandra och allt som händer fram till att de busar runt. Självklart är det kul att se buset oxå och alla signaler men det är riktigt kul att se hur mycket hundar hinner säga varandra LÅNGT innan de ens nosar på varandra

Svar på tråden vad vet ni om hundarskroppsspråk o signaler