• zazzi 82

hjälp munsår-vectavir!!!!

Har fått världens största munsår på läppen och vet inte vad jag skall göra ser ut som om jag fått världens fläskläpp... Köpte vectavir på apoteket men pratade med barnmorskan som avrådde mig från att använda den... Vad gör man nu då? Nån som använt vectavir ändå?

• Svar på tråden hjälp munsår-vectavir!!!!
  • Ejnie

Vectavir är bland de mediciner som man rekommenderar att gravida inte använder. Varför skulle du vilja göra det när BM rekommenderar att låta bli??? BM säjer inte sånt för hon tycker det är roligt att plåga dig...

Använd t.ex. alsollösning (kolla med Apoteket!!!) eller tandkräm (svider som f-n men torkar också ut).

• Lilltösa

Hej, testa med ngn annan uttorkande salva, någon nämde zinkpasta, sök på gamla trådar. Själv använde jag alsolsprit som är uttorkande. Tandkräm har jag också hört. Det tar dock längre tid att få bort det än med Vectavir, men man vill ju inte riskera ngt. Usch inget kul med munsår!

• zazzi 82

Skrev inte i inlägget att jag skulle använda den trots BMs rekomendationer är bara fundersam eftersom det inte står i bipacksedeln att man inte får änvända den... om det nu skulle vara herpes går det i så fall bort av sig själv.. Har aldrig haft det förut och det ser nåt så fruktansvärt ut?

• Mamma 2005

Jag hade själv ett super munsår för ett par veckor sedan. Fick rekomm. att inte använda Vectavir men att Alsolsprit skulle funka. Det var helt kanon! testa att badda 2ggr/dag.

• Ankan77

Jag hade värsta munsåren i somras. Var på apoteket och kollade, men de kunde inte rekommendera något annat än zinkpasta. Ringde även sjukvårdsupplysningen eftersom jag inte fick tag i BM. De kunde inte heller rekommendera något annat än att badda med alsolsprit. Så det var bara att stå ut tills eländet försvann. Hade tandkräm på på nätterna iallafall, och det hjälpte en hel del.

• quennie

På bipacksedeln som låg med i min Vectavir står det att gravida inte bör använda preparatet.
    Jag tycker faktiskt inte att salvan hjälper heller. Jag är en sån person som ofta får munsår och jag använder alsollösning. Billligt och bästa medlet. Jag har aldrig hittat något medel som tagit bort munsåret fortare än vad det försvinner av sig självt i alla fall.

Svar på tråden hjälp munsår-vectavir!!!!