• lillpurra

Utbildning till studie och yrkesvägledare?

Hej
    Någon som vet vart man kan läsa till studie och yrkesvägledare, jag har letat på nätet men hittar inget.
    Låter som ett bra yrkesval när man inte vet vad man vill bli.
    tackar för svar...

• Svar på tråden Utbildning till studie och yrkesvägledare?
  • Flinga 06

www.studera.nu
    Där fann jag följande studieorter:

yrkesvägledarprogrammet, 120 p Umeå universitet HT 2006 Grundutb.
    Studie- och yrkesvägledarprogrammet, 120 p Lärarhögskolan i Stockholm HT 2006 Grundutb.
    Studie- och yrkesvägledarprogrammet (distans), 120 p Umeå universitet HT 2006 Grundutb.
    Studie- och yrkesvägledarprogrammet, distans, 120 p Lärarhögskolan i Stockholm HT 2006 Grundutb.
    Studie- och yrkesvägledarutbildningen, 120 p Malmö högskola HT 2006 Grundutb.
    Studie- och yrkesvägledarutbildningen, 120 p Malmö högskola

• sakoline

Ligger på lärarhögskolan oftast.

• Karra1

Kan tillägga att alla utbildningsorter har SYV-utbildningen både reguljärt och på distans - Även Malmö (samlingsort Varberg).

Jag pluggar i Umeå på SYV Distans så det är bara att fråga

• Mithera

Jag tog examen från SYV-programmet på LHS (Lärarhögskolan i Stockholm) i juni förra året. Undrar du något så fråga på!

Kan tillägga att det är ett toppenyrke!

• Pink Rose

Tycker ni att utbildningen var bra på era skolor?

Mithera
    Varför är det ett toppenyrke? För att man får hjälpa människor?

• Karra1

Pink Rose : det finns väl sånt som är bra och sånt som är dåligt.

Vi har haft problem med en lärare som är lite väl seg på att ge betyg o.s.v., men annars så har det varit bra hittills. Många i vår klass har bytt studieort dock (vi har tappat över 10 i klassen på det viset och det är jättetrist) de har inte kommit in där i första hand och då hoppat på i Umeå istället för att sen byta när det funnits plats på skolan de velat gå på.

Så man kan väl säga att det är skitlätt att ta sig in i Umeå - och svårare på de andra orterna. Kanske lite FÖR lätt att ta sig in .

• Lejra

Jag har precis kommit in på distansutbildningen via lärarhögskolan i Stockholm och börjar i nästa vecka! Var 4 året i rad jag sökte utbildningen.
    Jag hade kunnat börja tidigare om jag varit behörig i Umeå, de har ett annat krav på arbetslivserfarenheten än Stockholm och malmö. Jag hoppas att jag kommer bli nöjd nu när jag äntligen kommit in där jag vill, det jag är mest rädd för nu är att bli besviken på utbildningen, men det verkar bra än så länge och är glad att jag fick plats i stockholm istället för Varberg på distansutbidlningen. Läser man på distans i Varberg måste man vara beredd på att åka till campus varberg ca 2 gånger i veckan....

• Karra1

Darling1: har de inte något krav på arbetslivserfarenhet på de andra skolorna? Det är ju bara ett års arbetslivserfarenhet som gäller i Umeå och det tycker jag egentligen är lite för det yrke vi trots allt utbildar oss till.

• Lejra

Karra1: jodå det är 1 års arbetslivserfarenhet i både sthlm och malmö, men umeå kräver att man jobbat 1 år på heltid vilket varken sthlm eller malmö kräver och pga av det var jag obehörig i umeå, men jag håller med dig 1 års arbetslivserfarenhet är för lite till denna typen av utbildning.

• Karra1

Darling1: man behöver inte ha jobbat 1 år på heltid (men man måste ha jobbat ett år motsvarande heltid - jag har jobbat i några år på 80% och det räckte)

• Lejra

Karra1: Aha okej!! Då missförstod båda jag och den studievägledare jag pratade med om detta! *skratt* Nåja jag är glad att jag kommit in nu iallafall å har även hunnit fylla upp med ännu mer arbetlivserfarenhet. Än så länge verkar jag vara yngst i klassen!

• Mithera

Pink Rose: jag är i det stora hela nöjd med utbildningen på LHS. Att det är ett toppenyrke (enligt mig) beror på att jag får träffa/prata/diskutera med ungdomar om deras framtidsplaner (eller brist på sådana...). Det är kul att höra hur dom tänker kring dessa frågor och som icke betygssättande vuxen på skolan så får man ett väldigt avspänt förhållande till eleverna .
    Dessutom tycker jag att valet till gymnasiet är så viktigt - det är ju det första stora valet som man gör någorlunda på egen hand. Det är inte hela världen om man väljer "fel", men det blir så mycket lättare om man har tänkt igenom vad man själv vill istället för att göra som kompisen - och det är ju där som jag kan komma in, att hjälpa dom att "hitta sig själva" och det dom är intresserade av/nyfikna på.

• Pink Rose

Tack för alla svar Nu blev jag ännu mera övertygad att det är rätt yrke för mig.

• sakoline

Jag vill också bli SYO men har bara 4 månaders arbetslivserfarenhet :( och då har jag följande fel:

Det ena anställningsintyget saknar sysselsättningsgrad. Frågan är om jag ska försöka få tag på gamla chefen (2 år sedan) eller strunta i det och försöka jobba ihop månaderna igen.

Det andra: intyget skrevs under dagen innan sista arbetsdagen :s Försökte påpeka detta men ingen ansåg det nödvändigt. Alltså blir hela intyget ogiltigt då eller kan de bortse att den sista dagen inte var arbetad den dagen papperet skrevs under?

Känns som att mina problem är speciella.

Darling1: Så fort jag har skrapat ihop 1 år i jobb ska jag söka :) Då blir jag också ganska ung men hoppas att det blir en fördel snarare än en nackdel när jag söker jobb... Närmare sen jag själv tog studenten liksom!

Svar på tråden Utbildning till studie och yrkesvägledare?