• Svart Spets

Vad är jobbigast:Kejsarsnitt eller vaginal förlossning?

Jag undrar vad ni tror eller tycker är jobbigast, kejsarsnitt eller en normal vaginal förlossning?
    Jag har hört att kroppen efter kejsarsnitt kan ha svårt att fatta vad som hänt vilket kan medföra komplikationer till skillnad mot "vanlig" förlossning där kroppen är beredd på det som händer och agerar naturligt därefter.
    Har även hört att eftervården,amning och såret kan bli jobbigt efter kejsarsnitt och att man kanske inte får bära tungt mm.
    Vad tror/tycker ni? Erfarenheter från er som gjort nåt eller båda alternativen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är jobbigast:Kejsarsnitt eller vaginal förlossning?
  • abris

eftersom kejsarsnitt är en operation så tror jag att det är bättre för kroppen att föda vaginalt.

men det är ju inte alltid det går, så det är ju bra att kejsarsnitt finns.

• breckis

Jag tror att kejsarsnitt är jobbigare med tanke på all eftervård och allt som medföljer !!! HAr själv födt vaginalt båda gångerna, men har kompisar som är snittat och dom har haft det jobbigt............

• annca

Tror att normal förlossning är jobbigare - snittet känns ju inte, och eftervården är inte speciellt jobbig. Opererades för blindtarmen året innan jag blev snittad och det såret var tusan så mmycket mer besvärligt trots att det var mindre... 

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
  • Morsan33

Hmm, eftervård? Hade ingen direkt eftervård att tala om , förutom sprutor som sambon fick sticka mig i magen med (risk för blodproppat eft KS).
    Och sedan var det ett besök hos läkaren som utförde op,sen inget mer.

Förutom att jag efter op mådde pyton i ett antal dagar samt förlorade en hel del blod.
    Illamåendet var för att narkosläkaren antagligen stack mig fel...

Morsan33 V.33
  • Tant Green

Jag tror att kejsarsnitt är jobbigare. Jag har bara blivit snittad och såret blev infekterat efter tag och jag har fortfarande (efter 11 månader) ont när man trycker på såret. Men det kan ju bli komplikationer även vid vaginala förlossningar och då kan man ju känna av även det långt efter.

Fast hälften av snitten är ju akuta, dvs förlossningen har startat (med värkar eller vattenavgång) och då borde ju kroppen vara lika beredd som vid en vaginal förlossning, så det tror jag inte är så stort problem.

• Morsan33

och då tror jag att en vaginal förlossning är jobbigare alltså

Morsan33 V.33
  • Mamasnest

Jag har fött på båda sätten och jag tycker att man återhämtade sig bättre fysiskt efter en vaginal förlossning. Då tänker jag inte bara på själva snittet utan liksom hela kroppen. Det kändes som om kroppen kunde återhämta sig själv bättre efter en vaginal förlossning.

You can't wake a person who is pretending to be asleep
  • Molly61

Har två snitt och två "vanliga" förlossningar (plus lite annat)
    Vet då att sk. vanlig fölossning är att föredra...

• johannajois

Jag tror att vanlig vaginal förlossning är jobbigare!! Men att eftervården för snitt är jobbigare...

• annca

Jag är livrädd för en vanlig förlossning nu när jag blivit akutsnittad en gång... Men vi vill ju gärna ha en liten knodd till!

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
Svar på tråden Vad är jobbigast:Kejsarsnitt eller vaginal förlossning?