• labbolina

resa till tailand

Är det någon som varit i tailand med sina barn???
    Å i så fall funkar det bra att resa dit med barn, hut mycket gör man av med på två veckor????

• Svar på tråden resa till tailand
  • MiaV

Vi har inte varit till thailand än , men ska fara i Jan, då Lilleman är fem och en halvmånad. Jag har hört mig för lite med andra som har farit med barn i den åldern och alla har sagt att de har gått bra. Jag tror att använder man sitt sunda förnuft så ska de gå bra.

Kram Mia

• labbolina

hej å vad härligt vi fundera med på att åka i januari vår lilla är då 11 mån. Vi fundera på kamala som ligger norr om patong men de beror på om de stora killarna får ledigt i skolan. Men får man fråga hur mycket ni har räknat med fickpengar? ska ni vara i väg i två veckor och vart ska ni???

• Tess76

Jag har varit i Thailand 3 ggr, dock utan barn (som jag inte har några ännu). Men jag kommer säkerligen åka dit när jag har barn också. Thailändarna är väldigt barnkära. Så bli inte rädd om en thailändare kommer och rycker upp barnet ur vagnen bara för att få leka lite eller prata med henne. Det har jag sett massor med gånger.

Tyvärr är säkerheten i trafiken lika ursel för barn som för vuxna - inga barnstolar. Men det verkar vara många som reser runt med sina barn ändå.

Hur mycket man gör av med är svårt att säga, det beror helt på hur ni har planerat er resa, om ni ska resa runt eller stanna på ett ställe. Jag kan bara säga att det är väldigt billigt, både shopping och mat. Boende finns i alla prisklasser. Hur många är ni som åker?

• labbolina

Tack för dit svar vi är två vuxna med tre barn från elva mån till åtta år, vi åker väll dit mest för att sola och bada och mysa vill säga äta å dricka gott. Men självklart vill man ju inte snåla , men det skulle vad skönt att höra på ungefär vad man gör av med. Kramis jenny

• Josefin

Vi var i Thailand en månad och kom tillbaka för en vecka sen.Hade med oss våran dottern och hon var då tre månader gammal!Allt gick hur bra som helst hon älskde att bada både i havet och i polen,blev jätte brun fast vi försökte att skydda henne på alla möjliga sätt!Flyggnijngen gick jätte bra också!Vi hade med oss 12 000 kr och allt gick åt.Vi bådde på ett lyx hotell så det underlättade mycket för oss att ha lillan där!
    Har du flera frågor så skriv till mig!

• Tess76

Jag har fört anteckningar på mina resor, hur mycket vi gjort åt osv. Tyvärr ligger det hemma, men jag kan kanske återkomma. Vi har heller inte snålat, och det som varit dyrt för oss är våra resor, vi har inte stannat på ett ställe. Jag tror t o m jag har antecknat vad vi ätit och vad det kostat, boendekostnaden, om vi shoppat något. Jag återkommer...

• labbolina

Josefin vart i thailand var ni? slösade ni ordentligt eller levde snålt handlade ni mycket kläder och så.12000 låter ju rimligt fast då har ju vi två äldre barn oxså,fast å andra sidan var ni ju i väg en månad så det kanske är vad vi ska räkna med.Gjorde ni mycket utflyckter? hur skyddade du den lille???? vi ska nog till Kamala norr om patong till ett hotel som heter kamala bay garden något du känner till?

• Josefin

Vi var i Hua Hin tre timmars bilresa från Bangkok.Hotellen hette Hyatt Regency kan varmt rekamendera!!!Ska vi åka dit igen så ska vi åka til samma hotell!Vi gjorde inte så många resor åkte till Bangkok två gånger.Annars är det för vamt att åka på andra utflykter det lillan.Vi snålade inte och handlade mycket!!!Lillan var i skuggan så mycket som det bara gick(men inte på något annat sätt)jo,smörde henne med after sun alltid efter att vi hade varit i solen!

• Petra Pontus mamma

Vi var där i januari då Pontus var 5,5 månad. Det var helt Ok, men de varmaste timmarna på dagen var en av oss tvungen att vara på hotellrummet i luftkonditioneringen i ngra timmar. Det var för varmt för honom, och solen var för stark. Man måste ha solskyddsfakotr 50 på så fort man går ut, solen bränner även i skuggan. Pontus brände sig den första dagen då vi trodde att skugga, solhatt och kläder var tillräckligt.

Är man inställd på en lugn semester med tidiga kvällar går det utmärkt att åka med en bebis. Flyresan varinte jobbigt, vi hade en korg över våra ben till honom och det fungerade utmärkt.

• Tess76

Nu har jag kollat mina anteckningar. Vi reste ju som sagt runt väldigt mycket, från Bangkok ner till gränsen av Malaysia. Var borta 17 dagar och gjorde åt mellan 10-12 000 /2 personer. Men då är boendet inräknat också. Är det en charterresa eller en regulgärresa ni tänker åka? Det som var dyrt för vår del var våra resor runt landet och boendet, ca 7000 kr. Resten var mat och nöje. Vi hade en ganska lugn resa med sol, bad och god mat. Inget direkt festande där pengarna gick åt till drickat.

Här kommer några matprisexempel (från i vintras), priserna kan ju variera från olika delar av landet, vi var ju aldrig på Phuket där det sägs vara dyrast, men i alla fall...

Stekt ris + en öl ca 16 kr
    Tonfisksallad ca 15 kr
    Grillad fisk (snapper), stekt ris + 2 öl ca 80 kr (mat till 2 pers)
    Grillade tigerräkor, stekt ris, wokade grönsaker + ris, öl ca 80 kr (mat till 2 pers)
    Grillad krabba & räkor, bakpotatis, 2 glas vin, irish coffee ca 220 kr (mat för 2 pers)

Snorklingstur till 4 olika öar, lunch ingick ca 340 kr/ 2 pers.
    Helkroppsmassage 1 timma ca 40 kr.

Hoppas det hjälper dig lite!
    Kram!

Svar på tråden resa till tailand