• Philipha

Murgröna på mitt bröllop...

Hej alla! Jag gifter mig på nyårsafton och skulle gärna vilja ha några tips om hur man kan använda murgröna när man dekorerar borden på festen! Färgerna på bröllopet kommer att gå i rött, vitt och silver och jag ska ha röda eller vita rosor i min brudbukett! Blir kanonglad av alla tips och idéer ni kan komma på! Visa gärna bilder om ni har några!

Tack så länge!

• Svar på tråden Murgröna på mitt bröllop...
  • atelli

Ett vinterbröllop jag serverade på för många år sen hade bordsdekorationer med murgröna och citrusfrukter. Långa revor av murgrönan hade lagts längs bordet och sen hade de lagt apelsiner, mandariner och lime (?) i "klasar" mitt på bordet. De hade fått tag i citrusfrukter som hade kvisten kvar, en del hade små vita blommor.

Sen var det många många många levande ljus i olika modeller o höjder. Ljusen var i gul-orange och vitt och grönt. Skitsnyggt!!

• Bamzilla

Hade vinröda kallor på mitt bröllop, både i håret, i buketten å i bordsdekorationerna och i buketten å i bordsdekorationerna så hade jag murgröna också.
    På bordet hade jag en kalla som låg ner på bordet och den var "inlindad" i murgröna. Mellan varje blomma stod en liten ljuslykta.

Tyckte det blev jättebra, inget stort arrangemang på borden som skymde sikten utan alla kunde se varandra jättebra.

• Philipha

atelli: Åh! Det låter jättesnyggt och häftigt! Kanske också kan byta ut frukterna med rosor... vad tror du om det? Tack så mycket för ditt tips!

Bamzilla: Låter också jättevackert! Tycker precis som du och vill inte heller ha ngt som skymmer sikten vid borden! Tack så mycket!

En massa ljus i olika storlekar och höjder är ju också perfekt... det blir ju mörkt snabbt på vintern!

• atelli

Ett tips kan vara att köpa murgrönorna redan nu. Vi gifte oss i maj -03 och hade tänkt planka ideen med murgrönan, men då fanns inga murgrönor med långa revor alls att köpa.

• atelli

Eller du hade kanske tänkt köpa från blomaffär förresten...

• Philipha

atelli: Jo, vi har tänkt att köpa från ngn blomsteraffär! Ska kanske kila in till stan och kolla upp det redan nu?

• atelli

Hos florist tar de nog fram vad som helst o nästan när som helst åxå... (typ rödklöver i november) Men det kan kanske variera i pris om det inte är säsong för murgröna. Vilket jag iofs har svårt att tro - att det finns säsong för dem alltså...

• Philipha

Hm... jag kilar in till stan och kollar helt enkelt! Nu fick du fart på mig!
    Kommer tillbaks senare!

Svar på tråden Murgröna på mitt bröllop...