• Anonym

Tappar bitar av tand

Jag har en tandläkarrädsla, och har dåliga tänder i överlag. Jag har dragit ut en visdomstand och vet att de andra tre också ska dras ut pga hål i dem. har även ett par andra hål som ska lagas, har tid i slutet av augusti.

Imorse vaknade jag och kände att jag hade något i munnen, jag fick ut en liten tandbit (ett par mm i storlek). Kände att det fanns mer i munnen och gick upp och tittade. Det låg ett par små bitar till i tandgropen till en tand längst in.

Nu är jag livrädd....håller mina tänder på att lossna? Kommer jag att bli tandlös??

För det är väl ändå inte normalt att det lossnar bitar av en tand?

Jag har ingen tandvärk, men det känns vasst nu där bitarna lossnat.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Tappar bitar av tand
  • Anonym

Ingen som har råd att ge? Jag skäms så enormt över detta att mina tänder bokstavligt talat faller isär. Men jag har en rädsla för tandläkaren och dålig ekonomi, så jag går ju inte till tandläkaren i första taget. Men tänk om jag tappar alla tänder?

• Skräpis

Har inte tandläkarskräck själv men det måste vara jobbigt. Jag tycker att du ska ringa tandläkaren du ska till i slutet på augusti och tala om vad som hänt och se vad de säger. Styrkekram

• Tate

Är tanden skadad så kan det ju lossna bitar av den. Jag höll på att laga en tand som hade ett stort hål, och efter några borromgångar så lossnade bitar av den en dag på jobbet. Tanden gick dock att rädda så jag har kvar den, fast lagad.

Du håller säkert inte på att tappa alla dina tänder, utan du har väl en tand som har en skada.

• Anonym

Det är inte så att du bitit av en tand i sömnen då? Jag har oxå rätt kassa tänder pga en massa värktablettkäkande o bet i vintras av en kindtand. Struntade i att gå till tandläkaren då men nån månad senare fick jag en inflamation där o DET var inte kul.... Fy, det äckligaste jag varit med om. Jag vet hur hemskt det är men försök ta dej i kragen o ring. Ring runt o kolla lite priser för det kan skilja ganska mycket.

Önskar dej en massa lycka till o stöttande kramar (från en som vet PRECIS hur det är....)

• LadyHell

jag hade samma problem, hade ett gigantiskt hål i tanden som gjorde att den gick sönder hela tiden, hade valet mellan rotfyllning och dra ut den, dum som jag var drog jag ut den.
    har stor tandläkarrädsla och det dröjde länge innan jag ringde (när jag hade suttit vaken i 3 dagar å bara tjutit pga att det gjorde så ont) jag har även problem med bedövingen, dels så har jag nål/sprutfobi och sen så tar inte bedövingen som den ska.

men med andning och 2 händer att krama lade de den vanliga bedövningen och lät den verka, sedan fick jag nån extrem lokalbedöving som de fick lägga varannan minut eftersom den släppte på mig men det gick. såhär i efterhand ångrar jag att jag drog ut tanden. blev erbjuden dryck för att lugna ner mig men pga graviditet så fick jag inte.

vet att det är jättesvårt men du måste till tandläkaren och fixa tanden innan den går sönder helt och innan det börjar göra ont.

stora styrkekramar

• Anonym

tack för alla era svar, betyder mycket. Tandbitarna som lossnade satt på kanten på tanden. Svårt att beskriva. Men det är ju som en grop mitt i tanden och så kan man ju nästan säga att det är ett staket runtom. och det var en bit av detta staket som gick sönder. Inget ner mot tandköttet utan det var tuggytan som gick av. Vaknade ju av det så kanske har jag bitit av den inatt, har inte märkt något när jag ätit och så.

hatar när tänderna krånglar. jag lägger mig hellre på operationsbordet och opererar mig än går till tandläkaren.

• majja1

Här är en till som har urkassa tänder och det händer ofta att det släpper små bitar från mina tänder....ser ut sem en gammal kärring i munnen.
    Haft problem sen jag var i 7 års åldern trots att mina tänder sköttes väl som barn.
    Både min mamma och mormor har haft samma problem.
    Just nu har jag tre tänder som är trasiga och det släpper bitar från tänderna och gamla lagningar.
    Har också sån skräck , men jag har haft sååå mycket tandvärk i mitt liv så man börjar vänja sig.
    Och tyvärren så är det ju inte bara tandläkaren och skräcken som utgör problem utan även ekonomin...svindyrt.
    Men är det så små bitar som släppt så är säkert ditt besök avklarat på 20 min och bör inte kosta så mycket då dom fyller i plast där det fattas.
    Lycka till!!

Svar på tråden Tappar bitar av tand