• Nettan m William o Linnéa

Bo i Sverige - Jobba i Danmark?

Maken har blivit erbjuden anställning i Danmark efter att ha varit inhyrd i i en dansk firma (som just nu har projekt i Sverige) från ett bemanningsföretag! Så nu vill vi höra fördelar/nackdelar med att jobba för en dansk firma!

• Svar på tråden Bo i Sverige - Jobba i Danmark?
  • Themis

Vad jag har hört/läst så måste man läsa på hur skatt och försäkringar samt svenska socialförsäkringar gäller då, i synnerhet om det är via bemanningsföretag.

Allt ni behöver veta finns nog här:

www.oresunddirekt.com/fp.aspx

Jo men han kommer att jobba på ett vanligt företag i DK är nust nu uthyrd till dem i ett svenskt projekt och fått erbjudande att jobba för det företag som hyr in honom! Har haft kontakt med Öresund Direkt idag så det med skatter är vi medvetna om!

• Blåklinten

Hej!
    Vi har också tvillingar! Min sambo jobbar i Danmnark, vi bor i Malmö.

En stor fördel är att man inte behöver betala på sin csn-skuld eftersom man inte har någon inkomst i Sverige. Detta är i alla fall bra om man har de gamla lånen där man alltid betalar 4% av sin inkomst. Vi har meddelat csn att han jobbar i Danmark och sagt att vi är villiga att betala, men de säger att vi inte behöver.

Andra fördelar är att man ofta tjänar mer i Danmark, men man ska ta med i beräkningen att de har mycket högre marginalskatt samt att pendlingen kostar en hel del.

Pendlingen är den stora stora nackdelen, det kostar pengar och det tar tid!

Om man har barn under 7 år så kan man söka mellanskillnaden till det danska barnbidraget, eftersom de har högre barnbidrag där upp till sju år. Det är ca 300 kr i månader per barn.

Föräldrapenningen är mycket sämre, kortare tid, samt att man inte får något extra för tvillingar.

En annan nackdel är att man ofta inte kan extraknäcka i Sverige om man skulle vilja det. Då måste den danska arbetsgivaren betala sociala avgifter i både Sverige och Danmark och det är de inte så intresserade av.

Sen kan det också vara krävande i längden att jobba i ett annat land med en annan kultur. Man känner sig alltid lite utanför.

Lycka till!

Åh Blåklinten tack för ditt svar! Vi har sagt att som det ser ut just nu så kommer han att ta det och dte är aktuellt med att i så fall jobba i både Sverige och DK och företaget har redan nu anställda som är danskar men som jobbar med olika projekt här i Sverige! Jag tror att man måste hålla koll på vad som gäller i fråga om skatter, barnomsorgsavgift etc, så att man inte åker på en smäll längre fram!

Tack så mycket för ditt svar!

• Blåklinten

Kontakta öresund direkt, länken ovan, eller gå ner till dem på stortorget. Det finns också en särskild öresundsförsäkringskassa, bredvid skattemyndigheten på dottninggatan tror jag det är.

• Charlie Bravo

De flesta som jobbar i Danmark och bor i Sverige gör det ju för att de tjänar mycket mer där samtidigt som det mesta är billigare i sverige (hus, bil, dagis, mat etc).

Det där med CSN tror jag ni ska kolla upp. Bor i Danmark men jobbar i Sverige, och då sa CSN att antingen ska jag betala av en fast procentsats på lånet (ca 12% på totalbeloppet) eller så skulle jag skicka in en redogörelse från den danska "skatteopgörelsen" hur mycket jag hade tjänat under aktuellt år och så betalade jag 4% på det beloppet.

Ja det där med CSN hade vi tänkt lösa ändå, även om de nu säger att han inte behöver betala så kommer vi fortsätta att betala ändå!

Ingen som vet hur det fungerar med barnomsorgsagiften när man har barn i den svenska barnomsorgen men ingen svensk inkomst?

* Att vara mamma till tvillingar är en gåva! *
Svar på tråden Bo i Sverige - Jobba i Danmark?