Min man vill bli taxichaufför...
Någon som har någon erfarenhet av detta? Vad tjänar de egentligen och hur mycket måste de jobba? Det verkar liksom lite osäkert tycker jag.
Någon som har någon erfarenhet av detta? Vad tjänar de egentligen och hur mycket måste de jobba? Det verkar liksom lite osäkert tycker jag.
Ingen...?
Min sambo är tjänstledig för studier, och kör taxi som extraknäck. Lite mer än extraknäck nu under sommaren, dock.
Han jobbar på provision, tror alla gör så. Har för mig att det ligger på ca 30%-35% av vad han kör in, +dricks. I alla fall när man jobbar vitt.
Vi har klarat oss lika bra som när han var fast anställd, men visst, det är en osäker bransch.
Ibland måste han jobba tre, fyra timmar extra för att få ihop vad han behöver. Allt beror ju på kundunderlaget. Dock trivs han som fisken i vattnet, kan själv bestämma atbetstider och har nog aldrig haft ett jobb som han gillat så mycket tidigare.
min gubbe kör taxi och han brukar ligga på minst 15000 mån oftast närmare 20.000 och då har jag inte räknat med dricksen. han får 37% om han kör in under 40.000/mån och 39% om han kör in över det.
Dom har dock grundlön men då måste dom köra ett visst antal tim/mån för att få ut den (gäller om det är väligt dåligt att göra).
Han älskar sitt jobb och har kört i över ett år nu.
ROligt att höra att de gillar sitt jobb i alla fall. Min man längtar efter just den friheten eftersom vi har barn på dagis och jag jobbar JÄMT. Helst vill han nog ha en egen bil men då måste man väl anställa någon också, annars kan det väl inte löna sig?
Som jag förstått måste man ha igång bilen i stort sätt dygnet runt för att den ska löna sig (men det kanske främst rör nya bilar), och det kan ju bli lite svårt om man inte har någon anställd.
Min man kör taxi, han får 27% på det han kör in, vilket är olika för varje månad men oftast hamnar det väl på ca 25000 före skatt.
Min man jobbar mycket, han är endast ledig månadgar och tisdagar. han kör natt. i september ska han gå över och jobba dag,så han får lite mer tid med familjen.
Vad man som taxichaufför tjänar är helt upp till en själv, vill man tjäna mycket pengar får man jaga jobb, inte bara stå stilla vid en taxistolpe och hoppas på att det dyker upp jobb.
Angående säkerheten så är den ganska hög. Alla bilar(växelbilar) har larm i bilen, som chauffören kan trycka på om han/hon känner sig hotad. då går ett meddelande ut dels till växeln och dels till kollegornas pathfinder som är närmast. självklart larmas polisen också. kollegorna som får upp meddelandet ''kollega i nöd'' kan då åka dit och se om dom kan hjälpa till. Min man har aldrig blivit rånad *peppar peppar ta i trä*. om man som taxichaufför är en bra människokännare så ser man vilka man inte kan lita på osv. du har alltid rätt att neka att köra en person, tex om den är för full.
Vart bor ni?
ehrm, min man får 37% och inte 27... hehe
Vi bor i Göteborg
Okej, vi bor i Stockholm, men jag kan inte tänka mig att det skiljer så mycket på vad man kör in. Jag menar, folk åker ju taxi nere i göteborg också
Tack förresten för positiva svar - det gör att jag klänner mig minre orolig. Verkar vara bättre att starta som chaufför för någon annan först. Han har blivit erbjuden 41% så det verkar ju jättebra
41% är jättebra. Frågan är då om han får någon semesterersättning?? för min man skulle fått 43% utan semesterersättning.... nu sparas dom 6% per månad istället till hans semester. Utan dom kan han inte ta semester, eftersom hela vår inkomst grundas på honom.
Bra att du sa det!!! Det ska jag berätta för honom. Semester är ju något man verkligen vill ha! Tack!
Jag tycker din man ska jobba ett tag som anställd först. Att ha en egen bil är jättetufft och det är svårt att få det att gå runt. Man måste ju ha minst en till, förutom en själv, som kör eftersom bilarna ofta går hela dygn. Om han sen bestämmer sig för att köpa en egen bil så bör han kolla de olika taxibolagen på orten ni bor, de ska helst vara med i Svenska taxiförbundet är dom inte det så har de mindre kontroll på sig.
/Taxidottern
När jag var liten trodde jag alla åkte taxi till dagis