• Anonym (undrande)

Steril av abort?

En rent hypotetisk fråga: Kan man bli steril av att göra flera aborter? Någon som vet?

• Svar på tråden Steril av abort?
  • Anonym (känslig)

Jag har gjort en medicinsk abort och är livrädd att den dagen som jag vill ha barn ska ha svårt att få...

• Salmiak73

Ja, det kan man bli. Om personen som gör abort har otur så kan vävnaden och slemhinnorna i livmodern skadas och detta kan göra att tex ägget har svårt för att fastna.
    Livmodersväggarna kan också skadas så att ärrbildningar uppstår och som kan göra att livmodern inte klarar av att bära fostret när det växer.
    Fast egentligen så är de exempel jag har räknat upp inte att vara/bli steril utan mer att det kan vara svårt eller omöjligt att bära ett foster.

• Hemligtjej24

Steril vet jag inte men vad jag hört kan abort efter abort minska chanserna att bli gravid när man verkligen vill sen.

Har själv gjort en abort innan och det var den BM som sa det till mig för jag fråga med,hade aldrig gjort om abort om man kunde bli steril av det. Men gör man många aborter minskar chanserna

• PetraGos

Risken för att inte få barn i framtiden är mycket liten, mindre än en på tusen.

• AbsoluteCilla

Hejsan!

Jag har gjort två aborter när ja va yngre, och i dag har jag två barn.. en trots jag åt piller. Så jag har då "lätt" för att bli gravid tror jag. kram

*19 år och Stolt 2 barns mamma*
  • Anonym

Nej. Huvudregeln är att man INTE blir steril av abort.

Däremot om man drabbas av en infektion efteråt ökar risken för att bli steril, men inte ens då behöver det automatiskt innebära att man blir steril. Har en kompis som har gjort flera aborter och haft många infektioner (inte relaterade till aborterna) och har två underbara ungar.

Infektioner av alla slag ökar risken för att bli steril.

• ajax

När jag var ung gjorde jag bort en gång,nu har jag 3 barn=)

• UngKvinna

det är inte själva aborten man kan bli steril av utan om man får infektioner av abort.. infektioner kan man ju få av allt möjligt till o med efter förlossning

• 81a

PetraGos

"Risken för att inte få barn i framtiden är mycket liten, mindre än en på tusen"

Detta gäller för dem som fåt en infektion. Annars är risken mindre.

• Hatter

Man kan få problem efter abort, men det är ganska ovanligt. Vanligare är det med så kallad posttraumatiskstress-syndrom, dvs att man mår dåligt psykiskt. Abort är trots allt ett ingrepp på kvinnans kropp och det går emot kvinnans natur. Kroppen vill skydda barnet, men abort tar bort det. Då är det naturligt att kvinnan kan känna sig mycket dålig efter abort och behöva psykikogiskt stöd efteråt.

Men det finns också kvinnor som inte mår dåligt.

• assar70

Hatten: "går emot kvinnans natur", vad menar du? jag kan inte tänka mig något värre än att vara gravid mot min vilja. det skulle kännas som att verkligen gå emot min natur.

och orsaken till att kvinnor mår dåligt psykiskt efter en abort handlar naturligtvis inte om att "kroppen vill skydda barnet" utan det är ren kemi. det är en fruktansvärd hormonomställning att bli gravid och man utsätts för samma fruktansvärda omställning vid en abort. att man då blir labil tolkar man gärna som att man upplevt ett trauma. men aborten i sig är sällan traumatisk. man sover ju.

Salmiak73, var får du de här sakerna ifrån att man skulle kunna bli steril pga att vävnaden skadas? Det är högst osannolikt och förutsätter en sjukt klumpig läkare.

Orsaken till sterilitet efter en abort är istället äggledarinflammation: om aborten orsakar inflammation kan den sprida sig till äggledarna och där kan man få ärr som i sin tur orsakar sterilitet.
    Men det händer ytterst ytterst sällan.
    Har t ex pratat med en läkare från ett öststatsland som berättade att kvinnorna i hans land som regel genomgår många aborter. De drabbas mycket sällan av sterilitet.

Jag har gjort flera aborter av olika skäl och hade inga som helst problem med att bli gravid vid 36 års ålder. Efter två försök blev jag gravid.

Dessutom drabbades jag av komplikationer vid två av aborterna - var tvungen att skrapa en gång till pga fosterrester som var kvar i livmodern och orsakade hotande inflammation (hade galopperande feber båda gångerna) och vid den första fick jag livmoderinflammation.

Och som sagt, jag har inga problem.

• assar70

hemligtjej24, det du fått höra stämmer inte heller.
    jag har hört mig för noga om de här sakerna eftersom jag själv var orolig. har nämligen genomgått ett stort antal skrapningar eftersom jag drabbades av komplikationer.
    och varje läkare jag pratat med har försäkrat mig om att det inte är några som helst problem.

• Salmiak73

assar: För att jag jobbat som usk på KK i malmö under 5 år.
    Därav "sakerna" som du uttryckar dig

• assar70

well salmiak, en uska är inte en läkare och du är uppenbarligen felinformerad om det här sakerna.

• KickStart

Jag är läkare och jobbar som obgyn och sterilitet tillföljd av en abort är ytterst ýtterst sällsynt. Det är rent krasst vanligare att råka ut för sterilitet efter en förlossning.
    Det som kan orsaka sterilitet är någon form av infektion t.ex Klamydia och idag så tas alltid ett Klamydiatest innan själva aborten.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
Svar på tråden Steril av abort?