• Anonym (orolig)

kan man bli nekad bostadsbidrag?

Ja, det var frågan, kan man bli nekad bostadsbidrag?om man är ensamstående mamma?jag får ut 12500 efterskatt....
    nån?

• Svar på tråden kan man bli nekad bostadsbidrag?
  • Miramis 1980

Ja, dom räknar ju ut det efter sina normer o regler o en massa saker.... Det kan hända att dom anser att du ska klara det iaf ja.

Gravid i v. 34 med nr. 4
  • fijah

ja det kan man bli. eller så kan man få väldigt lite. mitt tips är att du ringer till en handläggare (eller vad det nu heter där) och frågar. de kan räkna ut det där. jag tror även du kan räkna ut det själv på www.forsakringskassan.se!

lycka till!

• Anonym (orolig)

tack tack!

• Anonym (Lotta)

Klart att man kan bli nekad. Men du kommer inte att bli det med den inkomsten. Jag har en väninna som har en lön ungefär som din och hon får 1300 i bostadsbidrag.

• Hemligtjej24

Jo nekd kan man bli.

Jag fick dock högsta bostadsbidraget. Min hyra är på 5200 och får 4300 i bostadsbidag. Dock har jag sjukersättning osv,kan&får inte jobba pga olika andledningar så kankse hänger ihop med det.

Men du kan ju försöka

• Anonym

Min kompis får ut ca 14-15000 och hon får bostadsbidrag. Beror väl på vad hyra och storleken ligger på också?

• Anonym

Om du har sjukersättning så får du både bostadsbidrag o bostadstillägg, det är högre än bara bostadsbidrag.

Sök bostadsbidrag, jag råder dig att lägga på lite på din årsinkomst när du ska räkna ut den... Löneförhöjningar osv kan leda till återkrav.

• ReRant

Hemligtjej24> Hur kan du få 4300(!) i bostadsbidrag när du dels bor med din kille, din hyra är 'bara' på 5200 och du inte har några barn?

Jag slog in följande uppgifter på försäkringskassan hemsida:
    "Bostadskostnad 5200 kronor per månad
    Bidragsgrundande inkomst 0 kronor per år
    Hushåll utan barn, makar/sambor och båda mellan 18-28 år.
    Observera att den här beräkningen ger ett ungefärligt bostadsbidrag och inte ett exakt resultat."

Då stod det att man var berättigad 1100 kronor som mest?

• Hemligtjej24

ReRant: Jag bor inte med min kille alltså och det är bostadstillägg,inte bostadsbidrag. Skrev fel

• Hemligtjej24

Är dessutom hörselskadad och har därför handikappas ersättning och sjukersättning eftersom jag inte får jobba för tillfället pga privata saker

• ReRant

På din presentation skriver du: "Jag är en 24 årig glad och sprallig tjej som nummera bor långt ifrån min hemstad tillsammans med min älskade pojkvän som jag varit tillsammans med länge nu."

Ajajabaja. Inte bidragsfuska.

• Hemligtjej24

Ja att vi bor i samma stad ja,men sambos är vi dock inte..
    Vi rä inte ens skrivna på samma adress. Jag bor ensam med mina 5 katter och hunden

• LillaLinan

TS: det är ju upptill vad du har i hyra skulle jag tro...

Svar på tråden kan man bli nekad bostadsbidrag?