• Susidus

Stockholm till Rovaniemi! Hur tar man sig bäst däremellan..?

Vi ska på bröllop i Rovaniemi i september och jag kommer att vara för långt gången i min graviditet för att få flyga.
    Så nu är frågan, ska vi köra eller kan det finnas någon bra tågförbindelse
    På finska sidan går det tåg från ex Åbo men kan inte hitta någon resa med SJ över svensk/finska gränsen....

Finns det någon Norrlänning som kanske vet bättre där ute?

• Svar på tråden Stockholm till Rovaniemi! Hur tar man sig bäst däremellan..?
  • Elli47

Det enklaste är att åka över till Finland och ta tåget upp. Alternativet är att ta tåg till Luleå/Boden och sen hyrbil därifrån...

• menu

tåg till luleå, buss luleå-haparanda, å buss Haparanda-Rovaniemi.

bussarna från luleå går till haparanda, (där jag bor) en del bussar från finska sidan hämtar ända från haparanda, gör inte just din det så får du kolla anslutning där emellan eller alltingen ta taxi bussstationen haparanda (taxi stationen är i samma byggnad) till torneå busstation kostar ca 50,- max.

annars buss från haparanda till Kemi å sedan tåg från kemi till rovaniemi, men jag skulle hellre ta bussen då det ändå inte tar så länge, kanske 2 tim.

Om jag skulle rest så hade jag som ovan sa, tagit tåget till luleå eller Boden å sedan hyrbil. alt båten till åbo å tåg därifrån till rovaniemi.

• menu

det går inga person tåg till Haparanda, pgav att banan är i så dåligt skick så resan luleå-haparanda tar 3 tim! (man kör den med bil på 1½ tim),

dessutom har finska å svenska tågbanorna olika bredder, så det går inte att köra över

• Susidus

Tusen tack för hjälpen!
    Lutar åt att vi kommer att ta tåget till Boden och sedan hyrbil! Verkar smidigast och antagligen billigast oxå!
    kram

• menu

förmodligen, dessutom bussarna i finland är typ just efter krigstiden, helt seriös alltså, de har mycket väldigt gamla bussar i trafik!
    var skall ni övernatta?

• Theorese

Går bussar hela vägen upp, man åker på kvällen framme i Torneå på morgonen, tror att det kostar typ 800 t&r, Tapani buss. Svärmor åker ofta, hon byter bara buss i Torneå och fortsätter sedan till Rovaniemi och sedan ytterligare bussar ännu länger norrut.

• Theorese

såg precis att bussen från Torneå till Rovaniemi väntar in Tapani bussen från stockholm.

• Fru Kirta

Oj ursäkta!! Såg nu att du var gravid....

• menu

tåg hel sovcupe (1-3 personer) kostar ca 1500,- , liggvagn är billigare.
    så som gravid hade jag hellre kunnat ligga å sträcka på benen än att sitta hela natten i bussen??

Svar på tråden Stockholm till Rovaniemi! Hur tar man sig bäst däremellan..?