• Wisteria

Ni som äger en Mops eller en Fransk bulldogg!

Jag och min sambo är väldigt sugna på att köpa en till hund när lillgrabben har blivit lite större, och jag börjar vara himla sugen på en mops eller en fransk bulldogg! Men jag skulle gärna vilja veta lite mer om rasen. har läst på officiella hemsidorna och sådant, men skulle vilja veta lite mer detaljerat om hur de fungerar som familjehundar och så.
    Någon?

• Svar på tråden Ni som äger en Mops eller en Fransk bulldogg!
  • melonpuss

Jag råder dig att gå till Hund2006 som är 9-10 december. Där kommer det finnas alla möjliga raser och där berättar dem gärna allt! Det är visserligen ett tag kvar till december...

• Wisteria

tack för tipset, men jag antar att den går av stapeln någonstans nere i södra Sverige? Är norrbottning nämligen

• giz den allsmäktige

börja med å kolla om rasen är det er familj förväntar sej, så ni inte bara går efter utseende, diskutera utifrån det om ni har den erfarenhet som krävs.
    kommer ni så långt så ta kontakt med en uppfödare och hälsa på för att träffa rasen och få mer ingående info om rasen.
    åk hem och landa och diskutera på nytt om det är vad ni förväntar er och om det är det ni har erfarenhet och kunskap att klara av.

• Wisteria

giz is back: Vad jag hittills har läst om raserna så verkar det vara något som passar oss, dvs bra familjehund som inte kräver alltför mycket motion.
    Men jag skulle vilja veta lite mer detaljer från någon som äger en sådan. Om de är skälliga, hur de är med barn och mot andra hundar mm. Vi har nämligen en blandrastik här hemma på 1½ år, så förhoppningsvis finns hon ju hos oss länge än.
    Som tur är så finns det uppfödare inom bägge raserna inom 6 mils omkrets från där vi bor, så jag hade faktiskt tänkt att vi skulle fara dit och träffa deras hundar.

• milla01

hej
    har båda raserna så om du har barn så skulle jag og välja mops.
    frallan kan vara rätt skarp.
    våran mops är över förtjust i barn medans frallan tycker om dom på avstånd.
    min familj har haft mops sen 60 talet så dom ar jag mycket erfarenhet av.
    så undrar du något är det bara att fråga.

• melonpuss

Hund2006 kommer vara i Stockholm tyvärr...men vilken tur att du fick milla01 till hjälp!!

• Uncia

jag har haft franska bulldoggar och har nu mops.
    jättekäcka raser att ha. min dotter har jätteroligt ihop med våran mops. man kan få vänta ett tag innan man får hem sin valp om man har otur då efterfrågan är stor nu på rasen.
    undrar du något så är det bara att höra av dig.

• CeciliaBa

Ohhh...mops...mops...mops...har velat haft en i såå många år men aldrig har det passat! Grrr...pussar på alla jag ser på stan!

Kill them with kindness...
  • SandvikenMamma

har levt i en kennel med franska bulldoggar Vad vill du veta?

• SandvikenMamma

Ser att du bor i Älvsbyn... Och du skrev att du hade en kennel som bor 6 mil ifårn er. Heter kenneln möjligtvis "Love is all around"?

• Wisteria

milla01 och Uncia: okej, några frågor om mops!! är det en skällig ras? löser de mycket hår? hur fungerar de ihop med andra (större) hundar? är det en kelig ras? har rasen generellt mycket sjukdomar??

allt jag kunde komma på för tillfället!!

SandvikenMamma:nej, den jag tänker på heter Dvärglandets kennel.. strax utanför Piteå. hur så??

• CeciliaBa

Min erfarenhet av mops är att de fäller mycket hår, vill ha mycket kel, orkar inte med  hetta så bra och är bra med barn.

Kill them with kindness...
  • silent

Har en liten fransk bulldog tik =)
    Det jag tycker är så bra med henne är att hon är mycket hund i liten förpackning.
    Tål inte värme så bra, vill vara med överallt hela tiden och hon kommer överens med allt och alla.
    Dock ingen "första hund" tror jag, för det är verkligen mycket hund.

Svar på tråden Ni som äger en Mops eller en Fransk bulldogg!