• Jodie

När börja med babysitter och babygym?

Förstagångsmamman har fler frågor till rutinerade...

Jag har märkt att min 2 1/2 veckors bebis faktiskt börjar ligga vaken och titta sig omkring allt längre stunder. Annars är det antingen sova eller äta. Nu undrar jag när det är "lämpligt" att låta bebisen sitta i babysitter kortare stunder samt ligga på rygg under ett babygym? Uppskattar de sånt redan som små? Eller ska man mest ha bebisen i famnen och göra grimaser och sjunga?

• Svar på tråden När börja med babysitter och babygym?
  • CeeJay

Vi köpte en liten nalle till Hanna när hon var 3,5 veckor och hängde upp i vagnen som hon kunde titta på. Babygym köpte vi när hon var ca 2 månader och babysitter när hon var ca 3 månader.
    Börja i liten skala och se hur ditt barn reagerar. Det är bra med intryck för en liten men inte för mycket - då kan det bli överbelastning så att säga

• Milda

Babysittern började vi nog använda korta stunder när hon var 4 veckor. Jätteskön avlastning tycker jag. Babygymmet har vi inte använt ännu eftersom hon ändå inte kommer se så mycket av sakerna som hänger....Det gör dom inte förrän dom är runt tre månader...

• onka

Kommer inte riktigt ihåg hur gammal dottern var när vi började med babysitter men det var nog omkring en månad. Men däremot fick jag ta bort den när hon var tre månader, för då höll hon på att välta den när hon skulle "iväg".
    Fast det var en billig variant, de är säker bättre nu.

• Tvillingmamma80

Mina är snart 4 månader och jag har haft dom i babysitter ett tag och det går jättebra. Sen brukar jag ha dom under ett babygym oxå och det kan dom oxå ligga och farsineras av men det har hänt att dom har vält den ett par gånger när dom ligger och tar tag i saker o ting.

• kalaskulan

på tal om babysitters så fins det dom som barnen själva kan välta, provgunga den och se om den verkar stadig innan bäbben gör det.
    babybjörns babysitter kan jag rekommendera.

• antefa

Vi använde vår babysitter nästan direkt(har olika lägen, använde liggläge)babygym också nästan direkt även om de inte förstår syftet med det...

• Tabby

Babygymmet användes från ca 2 v. Jag hade tejpat upp svartvita teckningar jag gjort, på gymmets sidor. Och där satt hon och tittade på dem en stund varje dag :)

• Petronella77

Babysittern använde vi nästa från början, vi har en med många olika ställbara lägen. När han var 1 månad så började vi med babygymmet. Nu ligger han i sin babysitter med babygymmet över och tittar och skrattar för fullt när han leker med sakerna som hänger i babygymmet (han är 3 månader nu) Så prova det där med babygymmet, många säger att bebisar inte ser långt..men Razmuz har sätt väldigt långt sen han var en månad..så det varierar någ från barn till barn.

• Lalune2

Vi har precis börjat med både babysitter och babygym och vår Theo är nu 7 veckor. Korta stunder naturligtvis men det funkar rätt bra.

Sen har vi en mobil över skötbordet som han är jätteförtjust i och kan se. Så jag håller inte med om att de inte kan se sakerna som hänger, det gör Theo i alla fall. Och han är väldigt fascinerad av teven också!

• Holmstedt

Elvira började gilla sin sitter och gym "på riktigt" när hon var ca 2 månader.

• annamy

min tjej är nu 2 månader och hon älskar sitt babygym. Hon smäller till leksakerna så de gungar, och så ler hon. Sittern har vi använt sen hon var ca 4 veckor.

Svar på tråden När börja med babysitter och babygym?