• Visslan

Det stinker i vår nya lägenhet.

I dag var jag och kikade i vår nya lägenhet som vi ska flytta in i den sista augusti och vad kände jag när jag kom in genom dörren.. Jo det STINKER RÖK!!!

Fy .. det luktar i alla rum. Tom i sovrummen..

Är det någon som har tips på hur man får bort denna stank?? Det verkar ju sitta i tapeterna..

• Svar på tråden Det stinker i vår nya lägenhet.
  • Sonet

Säg till hyresvärden direkt! Vädra inte nåt, utan begär en besiktning och begär också att de tapetserar om.

Ni ska inte ha det så, och det ska inte vara ert jobb att fixa till det.

• Helen72a

har hört att man kan ställa in skålar med ettika...... annars kan man sanera kontakta tex anticimex så får du veta mer om sanering.

Du är modigare än du vet, starkare än du tror och klokare än du förstår!
  • Ängel1982

Vår lägenhet var helt ingrodd av röklukt för de hade bott en gammal gubbe här som rökte inomhus. Som tur var satt det inte i tapeterna för de var nyuppsatta men han dog ifrån dom så att säga.

Vi bad hyresvärden att sätta in en luftrenare som gick dygnet runt i två veckor innan vi flyttade in och sen luktade det inget alls längre.

• Ängel1982

om den nuvarande ägarens gardiner o möbler står kvar så sitter oxå väldigt mkt av röklukten i dom.

• getingmidja

Min lägenhet luktade också av rök, då en rökare bott där innan.
    Tro det eller ej, men placerar man ut skålar/ fat/ whatever med ättika och låter de stå ett par dagar är man snart av med den vidriga lukten.

• Sonet

Ingen som hellre vill ha en omtapetsering?

I vilket fall som helst ska ju allt det här falla på hyresvärden.
    De hanr kanske inte inspekterat lägenheten?
    De kanske fixar till det innan månaden är slut...

• Visslan

Nej lägenheten är inte besiktigad.. men ska göras snart.
    Det är synd då den är relativt nytapetserad.. men som sagt var så är det inte min grej.. men tack för tipsen.

• Ängel1982

inte säkert att du får nya tapeter för det e sällan det fastnar på papperstapet, de e mer i typ vävtapet som det fastnar sa dom som besiktigade vår lägenhet. Vi hade ju oxå nya tapeter o frågade såklart om vi fick dem utbytta o då sa dom att röklukten inte sätter sig där. Och tydligen gjorde den inte det eftersom att luftrenaren tog bort all stank.

Oj vad jag stavar illa och krånglar till det men du förstår säkert iallafall.

• ExAnimo

Usch inget vidare.
    Jag har också hört att om man ställer ut skålar med ättika så tar det bort röklukten.

• Knytets

om ni säger till hyresvärden så är jag säker på att dom måste fixa detta. Sen tror jag att dom begär att bli ersatta från den förra hyresgästen för de åtgärder som har behövts.

Har själv flyttat in i en lägenhet som ägdes av folk som rökt. Kan tipsa om att lukta i skåp osv också, även kolla noggrant på golvet efter ev ciggarett/bränn-märken. Detta för att det ska stå i besiktningsprotokollet så ni inte får ansvaret då ni flyttar.

Men jag har också hört att ättika ska kunna ta bort ev dålig lukt...har inte provat det än, men ska nog försöka.
    Sen försvinner mycket av lukten när ni flyttat in saker och börjat bo in er, då kommer ju er doft tillslut att ha tagit över lägenheten. Men innan dess kan det vara rätt äckligt.
    Antar att det är hyresrätt, så då tycker jag du ska prata med dom. Om dom inte vill så prata med hyresgästföreningen om era rättigheter.
    Men se till att fixa detta INNAN ni flyttar in...blir mycket besvärligare annars....

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • Visslan

Men är det någon fara tror ni för våra två barn som båda har astma att flytta in där nu??

• Ängel1982

om det luktar riktigt mkt så kan det ju inte vara så bra, vår lägenhet var som att komma in och mötas av en vägg av tobakslukt så att man fick kväljningar, e de så illa där så ska de ju absolut inte vistas där.

• Visslan

Nej det var så jag kännde det med.. ja jag ska prata med besiktnings mannen så får vi hoppas att dom hjälper oss utan att jag måste dra fram läkarintyg och annat smått och gott

Svar på tråden Det stinker i vår nya lägenhet.