• Scruffy

Fler linsbärare som har problem???

Har vanligtvis månadslinser man kan inte använda dem speciellt mycket just nu.
    Hade samma problem vid förra graviditeten men då satt det i båda ögonen, och den här gången är det bara det vänstra som krånglar.
    Ögat blir torrt och jag får som en beläggning på linsen så jag får ta av den några gånger per dag och tvätta rent den. URJOBBIGT. Speciellt irriterande var det när den började krångla när jag körde bil idag.
    Var hos min optiker och han sa att det är graviditetshormonerna som påverkar och eventuellt får jag dras med det tills förlossningen. Förra gången var det under en period och sedan vart det bra men då kände jag av det i båda ögonen.
    Tänkte höra om det fanns någon annan med samma problem och hur ni löser det? Använder glasögon?

• Svar på tråden Fler linsbärare som har problem???
  • lill linda 82

jag hade problem med det både förra graviditeten o denna.
    jag löste det med att använda sånnadär ögondroppar som finns att köpa (liten flaska som är snooordyr men hjälper lite ändå, bättre än linsvätska)+ använda dagsliner de dagar jag ville vara extra fin.
    annars använder jag glasögon.
    har väldiga problem att åka bil med ac...ögona blir torra på bara några minuter o svider o får nästan huvudvärk av det.

• Scruffy

Jo jag har märkt att det blir flera resor värre om jag har AC:n på i bilen.
    Jag har några ögondroppar Clens tror jag dem heter.
    Optikers tips var som sagt att ta ut linsen och tvätta rent den.

• Diamana

Hej

Mina heter jag och läser till optikerprogramm på Karolinska institutet, jag och två tjejer jobbar med examensarbetet där vi jämför en dagslins och en månads lins med samma material men för att utföra detta arbetet behöver vi försökspersoner som är linsbärare eller dem är vanna att sätta in och ut linsen och min fråga är om du är linsbärare för det första och i så fall om du kan delta i det här undersökningen..

Vore jätte tacksam om du kan hjälpa oss med det!!

Med vänliga hälsningar

Mina

1
  • Oscli

Ja det är hormonerna som påverkar. Även synfelet kan påverkas och ändras, kan gå tillbaka efteråt men kan även bli konstant förändring. Även under helamning kan man känna av dess problem. Har inga problem alls än så länge, kan ha vilken linssort som helst utan att känna någon skillnad. Men jag rekommenderar att använda endagslinser eller ögondroppar för torra ögon. Sov inte med linserna om ögonen är torra eller inte känns bra!

• Anny123

Har samma bekymmer. Använder linserna varje dag, men försöker använda glasögon mer för att låta ögonen vila. Använder även ögondroppar som optikern rekommenderat..

Svar på tråden Fler linsbärare som har problem???