• Anonym (stum)

Vårt förhållande blir tystare och tommare...

I går trodde jag att min son skulle få ett syskon. Det var egentligen lite för tidigt, han är bara sju månader, och vi hade inte planerat ett till barn än. Snart men inte nu.

Min mens var fem dagar försenad, vilket den aldrig är. Jag väntade och väntade på att den (inte) skulle komma. Många tankar och känslor passerade, som att det inte passade nu ? jag hade ju inte hunnit gå tillbaka till jobbet än, inte hunnit få tillbaka min vanliga kropp eller liv heller för den delen. Hur skulle vi fixa det ekonomiskt och skulle vår relation klara det? Det var vad min hjärna sa till mig, men varje gång jag var på toaletten så önskade jag med hela min själ att mensen skulle fortsätta att vara försenad.

Imorse kunde jag inte hålla mig längre, jag var tvungen att få veta hur det stod till. Kl 6.30 smög jag upp och gjorde testet. Hjärtat bultade av spänning, om det var negativt var det lugnande pga alla praktiska saker men om det visade plus, herregud vad skulle jag göra då!? Ett blått horisontalt streck flinade åt mig efter att de rekommenderade två minuterna passerat. Negativt. Inte gravid. Vilken tur! Vilken sorg!

Jag gick och la mig igen, fortfarande med bultande hjärta. Bredvid mig sover min älskade helt ovetande. I fem dagar har jag försökt att tala om för honom vad som pågår men utav någon anledning så kommer inte ett ord fram. Inte ens när han frågar hur det står till. Jag blir stum och får nästan flyktkänslor när han trycker på och frågar flera gånger. Jag låtsas ta hand om disken, tvätten vad som helst för att slippa prata. Ibland låser jag in mig i badrummet och låter vattenkranen spola så det verkar som jag duschar, när jag istället sitter och gråter på toalettstolen. Jag vill inte att det ska märkas när jag kommer ut så jag undviker honom, släcker lampan och går och lägger mig.

Så här blir det alltid när jag känner mig otillfredställd, olycklig, förbisedd osv i vårt förhållande. Istället för att tala om vad som är fel drar jag mig undan mer och mer. Han märker ju så klart hur det står till och blir orolig och ibland arg för att jag inte kan svara och bara är tyst.

Jag är rädd för att det här är en ohållbar situation och att jag behöver hjälp med att komma ur det här onda mönstret. Jag kan inte tänka mig att lätta mitt hjärta helt och fullt för någon, tex en terapeut för att då skulle jag gråta så mycket att det vore omöjligt att höra vad jag sa, om jag nu skulle få fram några ord. Det har mer eller mindre alltid varit så här sen jag var liten. Jag har alltid varit dålig på att kommunicera vad jag vill, prata om känslor och stå på mig. Jag kan vara modig och göra det för andra men inte när det gäller mig själv.

Så min sorg över barnet som jag så innerligt önskade vet han inget om och vårt förhållande blir tystare och tommare för var dag. Ofrivilligt skjuter jag honom ifrån mig och stänger mitt hjärta.

• Svar på tråden Vårt förhållande blir tystare och tommare...
  • Tjofsen

Du är ju fenomenal på att skriva. Så varför inte använda det som ett kommunikationsmedium? Skriv ett brev.

Men jag skulle råda dig till att gå till en terapeut i alla fall. GRÅT -hur  mycket du vill. De bryr sig inte....det är ju därför du är där. Du behöver antagligen släppa ut en massa. Gör det hos en terapeut som kan hantera det och vet hur den ska göra.

*kramar om*

• kjempejente

Jadu man lägger sig pladask när man går igenom nått sånt som du nu gör. Hoppas att du har dem runt om dig som kan skrapa upp dig igen..

• Totto

Känner igen mig såååå väl. *skakar på huvet*

(inte med graviditeten utan just beteendet när man blir förbisedd etc)

Eddie o Neo 05-09-28
  • Nymnchen

Jag tycker du ska låta honom läsa vad di skrev här! Jag kände verkligen att jag förstod tig i alla fall.
    lycka till

• binnsan

Känner så väl igen det där med att det tar stopp FASTÄN man vill säga precis allt. Jag har samma problem jag.. min partner vet om det och ibland kan han "tvinga" fram lite ur mig. Vill inget hellre än att kunna prata fritt och obehindrat.. utan tårar som sprutar för minsta känsliga sak.

Hoppas det släpper för dig, att orden kommer med lätthet en dag.

Du är inte ensam.. det du skrev skulle kunnat vara jag (bortsett från graviditeten).

Önskar er lycka till med allt.

• Anonym (medsyster)

Tjofsen har redan gett dig det bästa rådet! Använd din skrivarkonst istället. Jag har själv gjort så flera gånger. Skrivit ner vad jag känner, tänker och tycker. Sen ger, skickar jag brevet till berörd person. Efter de har mottagit brevet har det varit såååå mkt lättare att prata om sina funderingar!

Och proffisionell hjälp är aldrig fel utan kan vara superbra. De är vana att folk gråter, så det behöver du inte tänka på.

Lycka till och kram!

• Anonym

Håller också med tjoffsen.
    Men ni behöver ju verkligen lära er att PRATA med varann!!!
    avsätt tid till det, kommer säkert kännas mycket bättre efteråt o även för honom som garanterat känner att du går o bär på något o känner att varför säger hon inte det till mig??!
    LYCKA TILL!

Svar på tråden Vårt förhållande blir tystare och tommare...