• Snorky

Svullna fötter/ben

Vad gör man åt svullna fötter/ben?
    Har idag upptäckt att mina vrister är alldeles uppsvullna och vaderna känns hårda o tunga! Detta är helt främande för mig fast jag väntar tvåan. Med första barnet svullnade jag aldrig upp minsta lilla. Sen är det ju inte ens varmt längre, man har ju hört att man kan svullna av värmen. Men jag är bara i vecka 19 o börjat svullna redan Jag tycker det låter tidigt, fast det kanske det inte är???
    Nån med erfarenhet o vet om man kan göra något för att får ner det/undvika att det svullnar mer??

• Svar på tråden Svullna fötter/ben
  • AMA68

Köp stödstrumpor och försök röra dig så mycket som möjligt.
    Vicka på tårna och "trampa vatten" med fötterna när du sitter i soffan och lägg benen högt så ofta du kan.

Lider med dig...

• Snorky

ja, men jag rör mig hela dagarna när jag jobbar... blev jättepaff nu när jag upptäckte detta! Hoppas det har gått ner tills imorrn.

• AMA68

Om du går och står mycket i jobbet kan ju DET vara orsaken också.

• Jesster

Om du söker efter likande inlägg så finns där fullt av goda råd
    Det finns massor av likadana inlägg.

Själv har jag haft svullna händer och fötter sedan v.14.

• MJL

Läste idag i en tidning följande tips:
    - drick milt urindrivande ört-the, t.ex gjort av persiljeblad, ngroblad och åkerfräken.
    - ät sån't som stimulerar njurarna; äpplen, druvor, rå lök, vitlök och sparris.
    - vila

• Knosan

Hade jättesvullna fötter och ben när jag var gravid, och fick även carpaltunnelsyndrom i händer.
    Mina bästa tips är
    Apotekets stödstrumpor, de tjocka.
    Kallt fotbad
    Ligga med benen i högläge och göra fotgymnastik, typ flexa och snurra.
    Låta någon snäll person tex mamma massera fötterna.
    Dricka mycket vatten och undvika salt.

• AMA68

INTE dricka/äta särskilt vätskedrivande när man är gravid - säääärskilt inte laborera med örtpreparat!!

Jag frågade både BM och läkare om man inte kunde få nåt utskrivet - kunde inte ha skor och kunde vissa dagar inte gå alls pga svullnad - men enligt dem driver det även ut vätskor som man vill ha kvar typ fostervatten...

• Snorky
    Jesster: Jag tycker sökfunktionen är helt värdelös... har ingen lust att sitta o läsa inlägg som typ är 2 år gamla! Därav att jag ställde en ny fråga utan att ens kolla om jag hittade nån annan. Men det gick ju bra ändå! För jag har ju fått massa svar!

Tack för alla tips... jag kan väl tänka mig stödstrumpor framöver, men inte just nu när det är sommar... iofs är inte mina problem så stora ännu, så det är klart förvärras de så kanske jag inser att jag måste. Dock har svullnaden gått ner i natt, tack o lov. O idag är jag ledig! Ska tänka på det ni skrivit iaf!

Fler tips tas gärna emot!
  • MJL

För att kommentera/lägga till angående ört teerna jag skrev om tidigare. Om man bara dricker ört teer på hela blad och kokar dem själv (1 msk färska örter till 2 dl kokande vatten) så står det (i tidningen "Föräldrar och Barn/att vara Gravid") att risken att överdosera är minimal.
    Det är färdiga örtteer som innehåller eteriska oljor ("naturliga aromer" står det ofta på förpackningen) som man ska undvika...allt enligt tidningen. Hoppas ingen hann bälga i sig en massa färdiga teer eller använda eteriska oljor. Sorry.
    Jag antar att man akn undvika saker som binder vätska istället...vete/gluten.

• LillaLinan

Hej Snorky

Jag hade oxå svullna ben å fötter för typ 2v sedan, jag va tvungen att så fort jag satt ner ha fötterna högt...det hjälpte i vart fall för stunden

• lilla Uv

mina tips är:
    - vila mycket, ha fötterna högt.
    - sov med fötterna högt, själv har jag bullat upp med kuddar under bäddmadrassen.
    - undvik salt
    - drick mycket vatten,

Svar på tråden Svullna fötter/ben