• imorgon är en annan dag

Träd i trädgården - hur tar man bort dem?

Då det finns en massa träd i vår trädgård (har nyss skrivit kontaktet) och vi vill ta bort dem - hur gör man det bäst?

Antar att man först sågar ner dem men sen hur får man bort stubbarna? Om man inte tar bort stubbarna inte fortsätter rötterna att växa? Kan man flytta typ ett äppelträd? När skall bigaråer vara klara? Vi provsmakade sist vi var dit och de var såå sura.. Vill ju behålla det om det går att äta från det, men om de alltid är så här sura så åker det trädet också....

Många kanske dumma frågor men vi kan absolut inget om trädgårdar... Lär oss!!!

• Svar på tråden Träd i trädgården - hur tar man bort dem?
  • Joonas

Ring din kommuns parkchef för att fråga om du överhuvud taget får ta bort några träd. Inte överallt man får det serru! Sedan fäller man dem om de är små, själv annars får man anlita någon. Stubbarna är enklast att ta bort med en stubbfräs. Hade en farbror här som gjorde det åt oss häromleden. Kostade 100 kr/stubbe!

Var glad! (fast du är svensk)

Vaaa, så om det står typ en jättetall och en jättebjörk, plus två äppelträd på min tomt (ca 800 kvm) så kasnke jag inte får ta ner dem???!!! Är det sant?

Jag har ju inte ens tänkt tanken, jag trodde att man fick ta bort vad man ville på sin tomt? Jag är ju allergisk mot björk och vill inte ha det trädet där.... Det här måste jag kolla upp, usch, jag vill ju bara ha en stor och fin gräsmatta UTAN en massa träd....

Tack för tipset!!!

• VIXIE

Jag tror att det mer gäller träd som gamla ekar,bokar och sånt.Men fundera igenom ordentligt ifall du inte vill ha kvar nåt av dem för lite skugga kan ju vara trevligt emellanåt och träd växer ganska långsamt .Det kanske är så att nåt av träden har en väldigt vacker höstfärg(jag vet inte vilka träd du har) som kan vara värt att bevara.
    vixie

Vixiepixie flying high on love...
  • Joonas

Skrev faktiskt fel innan. Det är tekniska förvatningen, bygglovshandläggaren som du ska fråga om du får fälla träd. I vissa områden får man faktiskt inte fälla hur som helst på sin egen tomt då man ska bevara den miljö som är befintlig. Finns restriktioner. Parkchefen pratar man med om man vill fälla träd som står utanför tomten, t.ex om man ska anlägga uppfart o liknande...

Var glad! (fast du är svensk)
  • sanna77

Det är visserligen sant att man ibland behöver bygglov för att ta ned träd. Men det gäller sannolikt inte ett litet äppelträd, snarare är det för att bevara tex alléer. Fast jag tycker inte att ni ska ta ned något träd alls det första året. Vänta och se om ni inte behöver lite skugga, eller insynsskydd med. Ur allergisynpunkt har det knappast någon betydelse om ni tar bort björken, tror jag.

Om det är stora träd får ni ringa efter någon som kommer och tar ned dem. Det är både farligt och svårt. Mindre träd kan man såga ned själv. Rötterna slutar växa så snart trädet är avsågat. Stubben tas bort med stubbfräs, eller med hjälp av yxa, spade, motorsåg och hårt arbete!

Du kan flytta mindre träd, som bara är ett par år gamla.

Körsbären mognar i juli ungefär. Så om de var sura så är det nog en sur sort.

Jo, just det. Äppelträd är jättefina om våren när de blommar! Så jag hade absolut inte tagit ned ett äppleträd om det inte var nödvändigt. Om de är för stora kan de kanske beskäras lite.

Lycka till!

Tack till er alla!

Skall ta till mig alla era råd! Det är nog bäst att jag väntar tills nästa sommar och då känner av hur jag vill ha det....

• Zenobia

vi tog ner ne bit av våran skog här på tomten men det var stora tallar. Då kan man behöva hjälp av någon som kan det. Som tur är har sambons pappa jobbat i skogen så han hjälpte oss.

• Jonna S

Ta inte bort ditt körsbärsträd! Surkörsbär ger den mest fantastiska sylt man kan tänka sig!!! Söt, mörk och mustig. Perfekt till pannkakor och våfflor!

Jonna S, när min kusin hörde att jag inte ville ha körsbärsträden så ville hon absolut ha det. När är det bäst att flytta det tror du, nu på hösten eller i vår? Jag känner mig så hemsk, men jag tror verkligen inte att jag någonsin kommer att göra saft eller sylt. Eller ens äppelmos även om vi låter träden stå kvar... Vi får se hur vi gör, buskarna skall definitiv bort, minst ett av äppelträden skall bort, men granen och björken skall få stå ett år tills vi vet hur vi känner....

Det var lite roligt, sprang på kommande grannen och en av de första sakerna han frågade oss var vad vi skulle göra med björken på baksidan. Sen kom han med all möjlig info om hur mycket en björk dricker och varför gräsmattan ser ut som den skall o.s.v.... Fick intrycket av att han hoppas att vi tar bort den.... Björken är ca 11-12 meter från hans tomtgräns, kan den verkligen ta upp så mycket vatten att det påverkar hans geräsmatta? Eller så kanske den skymmer solen på hans tomt på kvällarna...

Svar på tråden Träd i trädgården - hur tar man bort dem?