• Anonym (saknad...)

sånger till begravning

jag har förlorat min älskade lillebror. Önskar få tips om passande låtar till begravningen. Han var 20 år och lyssnade mycket på musik (rock/pop) så det skulle vara fint med något man vet att han gillade. Begravningen är i kyrkan och ev. kommer en solosångare.

• Svar på tråden sånger till begravning
  • Kakan83

Beklagar sorgen. Det är aldrig roligt att förlora sina nära och kära.
    jag förlorade min älskade farmor i februari. På hennes begravning spelades "u raise me up" på violin. Otroligt vackert. Den är en fin låt med en underbar text. Vet inte vem som har gjort originalet, men westlife har gjort en cover på den.
    Ta väl hand om dig.
    /Kakan

• KarolinaF

Håll mitt hjärta - Björn Skifs
    Mot okända hav - Marie Fredriksson
    Som en bro över mörka vatten - Mejram
    Himlen är oskyldigt blå - Ted Gärdestad
    Min kärlek - Shirley Clamp

Jag arbetar som sångerska och de här sångerna har jag sjungit på begravning för unga personer. Det finns ju också en klassisk, Blott en dag, ett ögonblick i sänder. Behöver du noter tror jag att jag har alla de här i pdf format som jag kan maila.

Jag är så ledsen för dig och familjens skull.

PS You raise me up... tror det är Josh Gruben.

• sabbadabbado

Beklagar sorgen. på min dotters begravning (15 år) spelade vi de här:

Aldrig ska jag sluta älska dig
    Astrologen med Magnus Uggla
    Goodbye my lover med James Blunt
    Långsamt farväl med LIsa Nilsson
    Takeabow med Madonna.

Hoppas det kan va till någon hjälp. Känner verkligen med er

• Mjukis82

Beklagar förlusten av din bror...

På Isabelles bergravning hade vi

Jag fick låna en ängel - Shirley Clamp
    Tears in heaven - Eric Clapton (vi hade dock en annan version som är gjord av Gregorian, väldigt pampig och fin)
    Mio min Mio

två andra låtar som jag tycker är fina som jag lyssnar mycket på är:
    När kärleken föds - Shirley Clamp
    Jag vill alltid älska - Carola

Hoppas att ni kommer hitta låtar som passar bra, och att det blir en fin begravning

Kram
    Jessica med ängeln Isabelle

~Mamma till ängeln Isabelle~
  • vackrastarflow

Beklagar sorgen...

Jag tycker Angels med Robbie Williams är otroligt vacker. Och så Kärleken Är med Jill Johnson.

*kramar*

• Anonym

Lite annorlunda låt som min vän hade i sin begravningsannons var texten till en låt som egentligen går ganska snabbt; Rosa helikopter heter den.

• NEN72

Beklagar förlusten....
    Från min mormors begravning(3 år sedan) är den låt som jag minns "Vart jag går i skogar berg och dalar"... en psalm, men så fin.  Så i psalmväg om ni ska välja någon psalm med så kan jag rekomendera den.

Kram

• Malliin

Beklagar sorgen..
    En låt som jag tycker är väldigt fin är "Aldrig ska jag sluta älska dig" med Jonas Gardell (finns säkert fler artister som sjunger den)

Men kanske hade din bror någon favoritlåt själv? Om du inte vet så kan du väl kolla igenom hans cd-skivor (om du har möjlighet)...
    Personligen så tycker inte jag att alla låtar på en begravning måste vara sorgliga, enligt mig är en bagravning ett avsked - men även en hyllning, så varför inte välja en favoritlåt även om den kanske är en glad låt?

Kram

Frukt är kärlek
  • carol73

beklagar er förlust. jag vet inte vad en 20 åring har för musiksmak, men två låtar som jag tycker är fina är:
    "Stilla, ro och nära", av åsa jinder,
    och "som en vind i ditt hår", av Shirley Clamp.
    Kram

• gummisnoddas

Evert Taubes Nocturne är fin. Den sjöngs när vår kompis begravdes. Hon var 21 år då.

• Anonym

Beklagar er stora sorg.

Rocklåtar skulle det vara... Vad sägs om "Love Hurts" med Nazareth eller "Knocking on Heaven´s Door" med Guns´n´Roses? Jag vet att båda har spelats på begravningar för unga.

• SkåneM

Håller med "med en liten", låten behöver inte vara sorglig utan kan ha annat sammanhang med din bror.

När min pappa dog spelade vi "I am sailing" eftersom han har varit sjöman. Spelade också "Amazing grace".

• emaxmamma

På shirly clamps skiva (den långsamma blomman) finns det en låt som heter " jag fick låna en ängel" den är otroligt vacker.. har för mig att den blev skriven då någon vän miste sitt barn minns inte riktigt men den får mig att tänka till..

• helenagbg

stair way to heaven med led zeppelin är otroligt fin.
    kram

• Anonym (saknad...)

tack för alla svar !!!!

Jag har letat och letat och kommit fram till några låtar:

ted Gärdestad- för kärleks skull
    Patrik isaksson - faller du så faller jag
    Tommy Nilsson - öppna din dörr
    Lisa Nilsson - långsamt farväl
    Police - every breath you take
    Phil Collins - Against all odds

• helenagbg

Jätte fina val du har gjort. Hoppas det blir en fin begravning. kram till dig.

• Lyckliga ja

När kärleken föds - Shirley Clamp
    Jag vill alltid älska - Carola

Svar på tråden sånger till begravning