• ugglan

Overall eller jacka+termobyxor till 2-åring på dagis i vinter?

Står inför vinterklädes-shopping.
    Tycker det är jätteviktigt att veta att sonen kommer att hålla sig torr å varm i vinter.
    Har tänkt köpa ett dyrare "set" å ett billigare som extra.
    Väljer mellan pop 3 i ett-set med jacka å brallor eller en reima overall?
    Vad rekommenderar ni? Vill gärna ha åsikter från er som redan klarat av en å annan dagisvinter med era småttingar...
    Kanske finns det även dagispersonal här som kan berätta vad dom anser är bäst? Har fått för mig att personalen gillar overaller bättre, stämmer det? Är det i så fall för att den går snabbare/lättare att klä på eller är det för att den värmer barnet bättre?

Är sugen på POP:s vinterset (3 i 1-varianten) men kanske passar den bättre på större barn? Min son fyller två i januari och är rätt liten till växten. Strl 80 är fortfarande stort på honom (iallafall i byxor) i tröjor och bodys köper jag 86. Visst är väl dessa vinterkläder rätt stora i strl?

• Svar på tråden Overall eller jacka+termobyxor till 2-åring på dagis i vinter?
  • Arctura

Jag rekomenderar helt klart overall på dagis!! Det är bäst att leka i och det kommer inte in snö mellan kläderna när de åker pulka eller "skärtlapp" sen är det ju bra om det finns extra ytterkläder och då kan det ju vara bra att ha en tvådelad variant! Det är smidigare att sätta på sig en jacka när man ska till och från dagis tex...

*~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • NICOLLECHANELLE

overall!!!jobbar på dagis, och dar själv barn!

• Noti

Jag säger också overall! Hade även jacka+termobyxor hängandes på dagis förra vintern men de användes bara för hem o dit-transport. Personalen använde jämt overallen.

• Lola Jämtland

Overall tycker jag som är barnskötare.

• En av varje

Jag tycker själv jacka+termobyxor, men vet att dagis tycker overall. Själv hade jag jättejobbigt i vintras att ta på honom den (var gravid då) då ett bra tag innan han var påklädd och klar för hemfärd i bil som tar runt 3 min. Mycket lättare att bara ta på jacka och skor när man ska hem. Ingen snö kommer ju in om man ser till jackan går ner till rumpan.

Jag ska fråga på sonen dagis om det är ok med jacka och termobyxor i vinter än overall.

Mamma till två mirakel, Isaac 040825 och Klara 060515
  • rasajj

Jag sager overall, men kanske en jacka pa sidan om for dit och hem fard, samt de dagar da det inte ar lika kallt, dvs hosten och varen...

• Kinisen

Vi har köpt POP Overall i stl 92...hon har 80-86 nu o jag vääägrar köpa en till overall i januari...Sen kpte vi FAKTISK POP Vinterjacka o termosar oxå...ifall att...blött o jacka behövs ändå som sagt...

Nu ska vi bara tjacka vantar o dojjor oxå...

• Noti

Helt sjukt egentligen att man måste köpa vinterkläder redan...

• monnie

Helt klart overall, på förskolan behöver barnen ofta klä sig själv & får självkart hjälp oxå men det är lättare för både barnet & personalen med overall

• ugglan

Ok! Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Då får det bli en overall då... å så något vettigt 2-delat ställ som extra.

Jag tycker också det är så dumt att man måste börja inhandla vinterkläderna så här tidigt för att vara säker på att få tag i bra grejer. Detta med storleken blir ju en riktig gissningslek då ju.

• lilllinda

Förra vintern hade vi både overall och 3 i 1 setet till dottern. Fungerade hur bra som helst! Vi har även i år köpt både 3 i 1 set och overall.

• Micaela

Vi ska ha overall till Nova, som fyller två i december.

• wille05

Jag valde 2 delat i år efter ett tips jag fick från en som hade fler barn inne i butiken... att nu när´man sätter i gång pott träning på allvar så är 2 delat mycket smidigare, jag föll på hennes tips. kommer ev ha en overall också som lite slit och släng.

Svar på tråden Overall eller jacka+termobyxor till 2-åring på dagis i vinter?