• Fii83

Ni som började med nutra tidigt.... och en fråga om maizena...

Har en flicka som ätit nutmigen sedan hon va 1 månad gammal.
    Börjar fundera hur man ska göra nu när hon börjar närma sig 4 månader. Hon som alltid varit världens snällaste har blivit jättekinkig och beter sig som om hon inte höll sig mätt alls länge på ers, detta tillsammans med en utveckligsperiod har gjort dessa dagar jättegnälliga.
    Hur har ni gjort med gröt/ välling?
    Kan man göra ers tjockare (typ välling) med hjälp av t.ex maizena eller är detta för tidigt??
    Den mjölkfria maizena jag hittade i affären va den med majsstärkelse, är det OK att ge denna tidigt??
    Tacksam för svar.... många frågor...
    Hur länge åt era barn ENBART nutran som den va??

• Svar på tråden Ni som började med nutra tidigt.... och en fråga om maizena...
  • lycklig1

titta på hemsidan om nutramigen där finns en massa bra recept, hoppas du får lite hjälp där.

• Fii83

Tack tack lycklig1
    Fast har broschyren hemma så jag har recepten (kanon de)!
    kanske pratade lite i nattmössan... tänkte mer NÄR man kan börja...
    Hur länge de äter nutran enbart som den är.
    Är det för tidigt att börja blanda i lite maizena majstärkelse till en tjej på dryga 3 månader? (detta för bättre mättnad). Eller när KAN man börja med detta??
    Och När kan man börja ge gröten som står i brochyren? Vid 4 månader??

• lycklig1

"Det står mycket gröt och välling på menyn från 4 månaders ålder. Då kan man behöva tillsätta stärkelse i form av t ex Maizena för att barnet ska hålla sig mätt längre. Från 5 månaders ålder kan man prova att servera gröten med fruktmos och kall Nutramigenblandning. I en traditionell vattengröt kan man även tillsätta Nutramigenpulver när den är färdigkokt."

ovan hämtat från deras sida..

antar att det är lite tidigt vid 3 månader, gröt kan du ge vid 4månader börja med små portioner..
    vi har köpt sinlac mjölkfri gröt, läkaren sa även att det kommer en mjölkfri välling i handeln from oktober.

• Fii83

ok, tack tack
    Kanon med mjölkfri välling i handeln ju!!
    men då måste man väl ändå varva med nutra för att de ska få allt de behöver...
    Får nog prata med en dietist ang detta, känner mig lite förvirrad, haha.

• Amorella

Man kan ju göra välling av EkoGo-gröten också, men då måste du nog vänta ett par månader. Den är ju näringsberikad.

Jag har en veckas erfarenhet av Nutra för rätt länge sedan så jag är ingen expert men det jag tänkte är ju att BabyPlus är ersättning med risstärkelse och det kan man ge från 4 månader. En del börjar ge det lite tidigare. Så varför skulle du inte kunna testa att ge Nutra med lite Maizena (=majsstärkelse) om din baby snart är 4 månader. Du behöver ju inte göra den så jättetjock.

• Kvalstret

Jag började med välling på Nutra och Maizena när min dotter var knappt 3,5 mån. Hon är ett riktigt matvrak!! Det gick jättebra. Pröva, du märker ju om magen inte pallar.... Maizena Risstärkelsen smakar ju inget, är ju typ som potatismjöl.

• Fii83

kvalstret:
    Gjorde detta första gången i förrgår fast på majsstärkelse, gick kanon!!
    Skööönt!
    Hur ofta gav du detta? Morgon o kväll eller varje mål??
    Visst kan man koka upp o reda vattnet sen kyla ner... sen värma till o i med pulver??
    Hoppas du hängde med

• sturen

ge nutra oftare. när barn växer så behöver de givetvis mer mat. Precis som barn behöver ammas oftare i den ålder får du ge nutra oftare. låt barnet styra.

• Fii83

Jo det har hon alltid fått göra. Får mat precis när hon vill ha det...

Svar på tråden Ni som började med nutra tidigt.... och en fråga om maizena...