• Lalalong

Gurgla med vichyvatten.... hur med en tremånaders??

Mattias var på BVC idag och de såg att hon hade svamp i munnen. Det har även spridit sig till halsen, så det förklarade varför hon har varit så hes i ett par dagar.

De sa i alla fall att hon skulle gurgla vichyvatten..

Hur??

Räcker det att ge henne en tesked som hon sväljer/spottar ut eller måste det vara kvar i munnen ett tag?

// Lalalong - Lycklig mamma till Klara 06-05-04
  • Svar på tråden Gurgla med vichyvatten.... hur med en tremånaders??
  • Joonas

Ursäkta men ha, ha, ha... gurgla... Vad är det för folk... Jag vbet att man kan ge dem lite ur kopp. Så att de får smaska i sig det. Testa det. Brukar komma ut igen...

Var glad! (fast du är svensk)
  • Lalalong

Joonas
    Ja helt ärligt så undrade jag också när Mattias berättade.... eh... okej... jo men det kan vi ju försöka

Tack för tipset!!

• Mli79

Jag ger Emma det på en sked, enligt "mitt" BVC räckte det med att dom fick det runt i munnen. Oftast spottas det ut och då ser man hur kolsyran har bubblat runt i munnen litegrann. Fast jag vet inte om jag tycker att det hjälper direkt..

Har dom penslat Klara i munnen med det blåa medlet också?

• Lalalong

Mli79
    OK!

Nä det hade de inte gjort, de sa att om det inte hjälpte kunde man komma och få något annat, men att vattnet oftast hjälpte så det var bättre att testa det först.
    Det de glömde berätta var vikten av att det verkligen är vichyvatten och inte ramlösa eller liknande (som för min man är samma sak som vichyvatten) så det hade han köpt

• EochP

Vi penslade ganska länge med loka....
    Funkade inte!
    Sen fick vi höra av bm på amningsmotagningen att vichyvatten inte heller funkar efter som den inte längre innehåller bikarbonat.
    Tänk på att du kan ha på brösten utan att det märks..

• Lalalong

EochP
    Nä LOKA går ju inte riktigt.
    Tittar på flaskan och nej, det står faktiskt inte att det är bikarbonat i den.... bara natriumkarbonat. Jaja, vi får väl se om det funkar. Har det inte blivit bättre (inte bra, för det inser ´jag att det tar ett tag, men lite skillnad borde märkas) så får vi kontakta BVC igen.
    Jag ammar inte så brösten behöver inte behandlas

• saggitarius

Det är inte bikarbonat det ska vara i, utan natriumnågonting..
    Ge ofta, så ofta du får en chans så försvinner svampen ganska snabbt!

• Mumu

Ta på en tops och stryk med den på bebisens tunga! Så gjorde vi, och det försvann rätt omgående. Glöm inte att doppa allt annat som bebisen har i munnen också, ev. nappar, dina egna bröstvårtor om du ammar och amningsnappar om du använder såna. Annars smittar ni bara fram och tillbaka.

En Mumu är en Mumu är en Mumu...
  • Felixxmor

Felix hade svamp när han var liten. Då doppade jag en tops i vichyvatten och körde topsen fram och tillbax i munnen och på tuggan.

Gurgla!! Nästan kul ju.....

• Lalalong

Tack för alla tips!

saggitarius

Ja men vad bra. Då är det säkert natriumkarbonat det ska vara och det är det i

Mumu

Ammar som sagt inte, men napparna och dinapparna då alltså. Nappflaskan diskar vi, men det räcker alltså inte? Hennes vanliga nappar ska jag lägga i vichyvatten!! Tack för tipset!

• Knytets

min bvc sköterska sa att det är karbonaten man vill åt när man behandlar svamp... hon sa att man kunde blanda 1 dl vatten med 1 tsk bikarbonat.... o sen dra runt med tops i munnen 3ggr/dag...men tycker de låter mycket lättare att bara ge dom vichy/loka vatten....

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • Mumu

Förresten, en sak till... När vi behandlade sonens torsk så använde vi vanlig vichy noveau Generad... Vi visste inte alls att det måste vara nåt speciellt vichyvatten. Men det konstiga var att torsken försvann jättefort i alla fall!

En Mumu är en Mumu är en Mumu...
  • Elianova

Fast du behöver inte doppa nappar etc i vichyvatten. Koka dom en gång om dagen i några minuter istället.

• Mandy

En mjuk barntandborste som man doppar i är jättebra. Den kan man sen försiktigt gnugga tandköttet och tunga med.

Svar på tråden Gurgla med vichyvatten.... hur med en tremånaders??