• Ylle

Dålig i magen av havregrynsgröt?

undrar över magar och havregryn. 

min flicka (2 år i oktober) blir askass i magen av havregrynsgröt. why?

igår fick hon en tredjedels portion och det gick bra, idag fick hon dra i sig en halv och resultatet lät inte vänta länge på sig. kladdigt surluktande blöjinnehåll. förut har hon fått en hel portion och ojojojoj... lösbajs överallt.

det luktar speciellt också. lite surt... och jäst liksom.

inte kan det väl vara gluten hon inte tål (är det ens det i havregryn)? hon tål ju annat med gluten:välling, bröd, pasta osv.

är det det att det är mycket fibrer i gröten tro?

hon verkligen ÄLSKAR havregrynsgröt så det vore synd om hon inte kan äta det...
  • Svar på tråden Dålig i magen av havregrynsgröt?
  • Mylla

Jag har för mig att det är lite mindre gluten i havre än det är i vete, så allegi låter inte troligt.
    Mysko att hon blir så lös, har inte hört det förr. Vad ger du till gröten? Kan det vara det?

• Ylle

mylla: mjölk och lingonsylt... mjölk tål hon i vanliga fall. har testat ge med annan sylt också har jag för mig. ska prova med annan sylt imorgon i fall att.

• Mylla

Ja det kan du ju prova. Det kanske kan vara något konserveringsmedel i den som hon reagerar på.

• Pellerbom

Jag har märkt på mig själv att det spelar roll hur länge gröten har fått koka, ju längre koktid, desto mer lättsmält. Jag låter min koka nästan dubbelt så länge som det står på paketet och sätter till mer vatten om det börjar bli för tjockt.

Svar på tråden Dålig i magen av havregrynsgröt?