• Alfelina

"Nässel-te"

Hej,
    är det någon som har druckit "Brännässel-te" för att få bort sin acne???
    Ska man "tänka" på något när man dricker det, jag är inte gravid.
    Är det farligt för njurarna???
    Jag har köpt teet på en hälsokost affär.
    Tack på förhand

• Svar på tråden "Nässel-te"
  • Alfelina

Ingen????? Jag vill ju veta ju,haha

• mliten

Hej!

brännässle-te är ingen undergörare mot acne kan jag börja med att säga men kan vara ett fint komplement.
    Örten är renande, sammandragande och avgiftande.den har också ett högt värde av c-vitamin.
    Nu är det så att du ska dricka teet under max åtta veckor i följd men har du problem med njurarna som tex njursvikt så ska du absolut inte dricka det alls.

Du kan för att hjälpa det hela på traven lite grann ånga ansiktet över en kastrull med vatten och brännässleblad och sen lägga en ansiktsmask.

För att de verksamma oljorna och beståndsdelarna inte ska försvinna så häller du på hett vatten över nässlan och låter det dra i ca 10 min, koka inte nässlan med vattnet.Drick teet 2-3 ggr per dag.

Du kan också sätta till maskros,björkblad,nypon och åkerfräken för att få en kraftfullare blodrenande dryck.

Glöm inte dricka mycket vatten!

• mliten
    oj ,jag slant!jag skulle ju säga lycka till också!!*kram*
  • Alfelina

Å va bra att jag fick svar. Menar du att jag kan ha ansiktet över ångande vatten med nässelblad. Menar du sedan att jag kan ta dessa blad (urkramade9 och lägga på ansiktet??? Kan det ligga så en kvart, eller?

Är lite rädd att dricka teet. jag får en känsla att det är väldigt ohälsosamt mot njurarna. Det jag menar är om det ger effekt om jag bara dricker det varannan dag??

Fick du finare hud??????

• mliten

Hm,nej lägg en vanlig ansiktsmask men ha nässlan i vattnet där du ångar ansiktet då drar du ut smusten,renar och öppnar porerna för ansiktmasken sen...tex en lermask...och så en massa kallt vatten efter lermasken så du stänger porerna igen. (Nässlorna är inget skönt att ha på huden.)

Jag har druckit nässel-te i tonåren och ja det hjälpte mig-jag har alltid druckit mycket ört-te.Fast man måste såklart kombinera det med andra åtgärder också såklart

Nej, du måste dricka det 2-3 ggr dagligen och helst inte skippa någon dag.Om du inte har problem med njurarna så är det absolut ingen fara alls.Men om du är orolig så är det ju bara att "kolla in"ditt urin och känna efter och dricka mycket vatten så du sköljer ur njurarna-det hjälper huden på traven också.

• Alfelina

Å tack så mkt. Bara två frågor till. Finns det några andra biverkningar. Blir man gasig i magen+
    Kan en stor mugg kompensera två enskilda muggar, eller är poängen den att man ska sprida ut det över dagen?

• mliten
    Fråga på!

Nä..de enda biverkningarna är väl då att håret ant.blir glansigare och tjockare... Man dricker faktiskt nässelte för matsmältningen också.

Du ska sprida ut det-det är nästan som med vilka läkemedel som helst och dessutom så kissar du bara ut "överflödet"och det har ingen verkan så 2-3 ggr om dan på olika tillfällen.

Glömde säga att du får absolut inte sockra teet!Flavonider och andra verksamma beståndsdelar försvinner då!
  • Pyssel

Det är ju en växt som verkar renande på kroppen så det är väl mera fråga om du vill ha skiten kvar i njurarna, lever, tarmar och så vidare. (hm...det där lät ju riktigt otrevligt, var inte meningen.) Kan ju vara därför du får mycket acne. Själv upptäckte jag att te´ på groblad är fantastiskt på hyn. Använde som ansiktsvatten. Bästa nånsin.
    Massa kramar och lycka till!

• mliten

Grodblad funkar också fint!

• Alfelina

Pussel:
    det är nog bara jag som tycker ditt inlägg är luddigt. Men när jag läser de två första raderna på ditt inlägg blir jag osäker. Jag trodde nässel-teet verkade inne i kroppen och just "spolade" ur gifterna. Men av ditt inlägg "låter det som det verkar utanpå och att det samlas kvar i kroppen?????????????????????????

• mliten

Blev också lite förvirrad...

Svar på tråden "Nässel-te"