• Arcane

Ni som har bergvärme eller vet..

Händer det att självaste bergvärmeapparaten läker kondens underifrån? Vår apparat gör nämligen det ibland och jag tycker inte att det verkar helt bra, golvet blir förmodligen skadat i längden, vad göra? Bergvärme fanns då vi köpte huset och det har inte varit några problem alls med den. Det är ju en hel vetenskap hur apparaten fungerar och jag har inte koll på alla delar..i bruksanvisningen står inget om kondens vad jag kan hitta.

• Svar på tråden Ni som har bergvärme eller vet..
  • K J N

En värmepump fungerar precis som en AC fast tvärtom, det förekommer kondens men om det är stora mängder så kan det vara ledningen till expansionskärlet som läcker.

Är det kondens (rent vatten) eller är det kollektorvätska (glykolblandat vatten)..?

• SVejsan

Vi har bergvärme också...
    Har ni något kärl vid "spillröret", är det för mycket vatten i systemet så kommer det ut via ett rör men det borde vara väl synligt och sitta vid ett avlopp alternativt vara ett kärl under...
    Har ni plockat bort frontplåten och tittat (med säkringen utskruvad, självklart) om hur det ser ut under. Och tittat om det kan vara några kopplingar eller om det är en inbyggd varmvattenberedare som det är dropp från?
    Annars kan det vara kondens...Annars tror jag att det kan vara isolering från kollektorn (röret och slangen från hålet) som är dåligt isolerad, där kan det bli mycket kondens!

Hur gammal är anläggningen, fabrikat?

• maha6305

Alla rör utanför och innanför pumpen som tillhör köldbärardelen skall vara isolerade så att inte kondens kan uppstå om installationen är riktigt gjord.
    det gäller även ventiler, filter etc.

Man kan inte säkert säga att kölbäraren innehåller glykol, det beror främst på värmepumpens ålder.

Äldre pumpar kan ha glykolblandat vatten eller rentav direktförångning med freon i KB kretsen.
    Nya installationer här nästa uteslutande 30% spritblandning som brukar vara grönfärgad.

Svar på tråden Ni som har bergvärme eller vet..