• Johanna Louise

Arbetslös akademiker?

Fanns för ett tag sedan en tråd för oss arbetslösa akademiker och/eller som arbetar inom fel utbildningsområde. Finns det några kvar?

• Svar på tråden Arbetslös akademiker?
  • carola1977

Jag vet inte, men prova och sök inlägg.

• salvavinnie

Här är en till. Jobbar med kundservice på bank men är statsvetare/journalist. Har dock börjat plugga igen så detta är bara ett tillfälligt sommarjobb, har tidigare harvat inom äldreomsorgen. Men nu blir det ju mammaledighet och sen två terminer till och sen äntligen förhoppningsvis jobb... Har pluggat i ca 6 år när jag blir färdig på JMK, vill bara ut och jobba nu...

Vilket är "ditt område" som kulturvetare?

• Kattenmusen

Hej!
    Här är jag också!
    Är utbildad civilekonom, men efter 1/2års arbetslöshet tog jag ett jobb som avdelningsansvarig i en ICA butik. Jobbade där i 3år och sa upp mig i april eftersom min sambo fått jobb på annan ort och vi bestämde oss för att flytta.
    Nu är jag arbetslös igen...och gravid....känns som att chanserna till ett jobb innan BF i februari är ganska små...*suck* klättrar på väggarna just nu...

• MosterFia

Arbetslös civilingenjör här. *vinkar*

Blev uppsagd hösten -04 när jag väntade min dotter och har inte jobbat sedan dess :(.

(Fast jag har ju inte sökt jobb mer än några månader.)

• Agronom

Arbetslös agronom, inriktining husdjur. Gravi i v 20. Kändes helt hopplöst att få jobb innan Knytt flyttade in i magen och chanserna har väl inte precis ökat nu känns det som...

Blir ju så klart hellre mamma till Knytt än får ett toppjobb men det ena ska väl inte behöva utesluta det andra....?!

• salvavinnie

Nej det hoppas jag verkligen att det inte gör... Men jag måste få gnälla lite nu och erkänna att även om jag såklart är HELT överlycklig över att vår bebis snart kommer så är jag faktiskt lite orolig över jobb osv... Jag kan inte låta bli att känna mig lite omsprungen av andra som kan satsa helhjärtat på sin karriär och det känns även surt att beslutet att skaffa barn inte "drabbar" min mans arbetsliv lika mycket som mitt ÄVEN fast vi tar ut lika mycket föräldraledighet! Det har snarare med attityder att göra - han blir betraktad som en "hjälte" för att han tar sitt ansvar medan jag helt plötsligt blir reducerad till "bara" mamma och placerad i ett fack... Trist när man satsat typ 5 år på att utbilda sig! Men skam den som ger sig, jag hoppas verkligen att jag kommer att klara av att kombinera rollen som mamma och som yrkesperson på ett bra sätt...!

Någon annan som går i liknande ego-tankar...?

• Agronom

Salvavinnie: Count me in...

• Kayn

Ännu en arbetslös akademiker här. Pluggade i Örebro och fick ihop till en fil kand i sociologi med inriktning mot PA. Har mer eller mindre jobbat sen examen men är nu arbetslös efter att ha valt att avsluta en tjänst efter provanställning. Trivdes inte alls i den organisationen så det känndes bäst att sluta. Har haft vik i sommar men nu vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på fram till BF i januari. Söker lite jobb men har väl inte varit någon lysande arbetsmarknad nu i sommar och frågan är ju om det egentligen blir lättare att söka jobb nu i höst med en "tjockismage"?!

• Amper

Ansluter mig till skaran arbetslösa akademiker... Är civilingenjör och blev (pga omorganisation) av med jobbet vid årsskiftet 04/05. Födde min första i maj 05 och är nu gravid i v32 med nummer två. Har sökt en massa jobb under våren o sommaren, men det händer ingenting. Blä! Jag är dödstrött på att känna mig utanför samhället.

• Kallista

Sällar mig till skaran. Jag är har en magisterexamen i markvetenskap med miljöinriktning och jobb verkar omöjligt att få...

Svar på tråden Arbetslös akademiker?