När kan man sätta bebisen i babysitter?
Hej!
Fick en liten flicka den 23:e juli och undrar när jag kan börja använda babysittern samt min babybjörn bärsele? När började ni använda era?
Hej!
Fick en liten flicka den 23:e juli och undrar när jag kan börja använda babysittern samt min babybjörn bärsele? När började ni använda era?
På vår babysitter stod det 2 veckor så då började vi med den, på bärselen stod det 3,5 kg har också en baby björn.
Aldrig BabyBjörn skulle jag säga ;)
Oergonomiskt för barnet och obekvämt för föräldern, väldigt kort användningstid är det också! Klarar du att använda den i 5 månader så har du gjort det jättebra!
Väldigt många upplever att BB är dåligt avlastande och dom får ont i rygg och axlar.
Nej, jag rekommenderar dig att skippa BB och skaffa bärsjal istället, ergonomiskt, avlastande och du kan bära tunga barn utan problem. :)
Har testat både och och BB skulle jag inte betala en femma för ens! :)
Och för att ingen ska komma med påhopp så är detta bara mina personliga rekommendationer, tycker man själv bättre om BB så ska man naturligtvis använda den istället.
min kära mor(studerar till specialpedagog just nu, jobbar på förskola) berättade för mig att man bör inte använda babysitter då de kan hämma barnets utveckling av reflexer, att de e bättre me babygym med mera för då får barnet en chans att röra på sig mera än i en babysitter just me o lyfta på huvvet o så(detta är en adhd studie av nå slag)...
så jag kommer att välja bort sånt... =)
Rekommenderar också bärsjal, vi har moby-wrap till vår 2-månaders pojke och den har vi buret honom i sedan han var 5 dagar gammal, den är GULD värd. Han sover gott på våra magar medan vi fixar hemma, äter ute, promenerar mm.
Har lånat en babybjörn bärsele, men den har vi inte använt ännu, sjalen räcker.
Har precis börjar med babysitter en liten stund per dag, han tycker det är lagom kanske i tio minuter, sedan vill han upp i famnen igen.
Lycka till!!
Vi använde babysittern direkt... Jag hade den i liggläge och la ett litet täcke i så det blev lite mysigare...
babybjörnen använde vi direkt oxå, det är ju beroende på vikt och längd. Norah vägde ju 4255g å var 52cm.
Å vad jag vet så är ADHD mm medfött å inget man får av att sitta i en babysitter!
Norahs Mamma:
yupp de ligger genetiskt, kan komma fram av olika anledningar... att ha helt färdig utvecklade reflexer underlättar en del när man har adhd ;) jag har adhd...
har gått o fått göra olika övningar i efterhand fö att utveckla dessa helt =/ inte kul alls...
som om mamman röker under graviditeten, kan påvärka adhd m.m.
detta om reflexer gäller såklart alla barn iaf.. attd e e viktigt att få utveckl alla reflexer, ingick i en adhd studie bara menade absolut inte att barnet får adhd bara för att den sitter i en babysitter =P lol
de e viktigt för motoriken!! så skulle jag skrivit från början!!
jaOmagen; Min dotter har inte använt babysitter, och inte har hon bättre motorik för det ;)
tonx: informerar bara ;)
ja0magen; Jo, jag förstod det!
vi började med babysitter när sonen var en månad har en babysitter där man kan ändra ryggen, så inörjan låg han nästan ner och sedan kunde man höja den mer och mer. Sonen tyckte mycket om att sitta i den dr kunde kan kolla i leksakerna som hängde ovanför och även ha koll på vad som hände runtomkring.
Babybjörnselet har vi haft stor nytta av och använd fram till sonen var 1 år, som skrivit innan kan man börja med den när barnet väger 3,5 kg, men vi väntade någon vecka även om sonen vägde 4,5 kg redan som nyfödd
En babysitter med steglös inställning som går att göra till platt liggläge kan du börja använda med en gång.
Babybjörnen har väl en minivikt på 3,5 kilo tror jag.
Så har hon vikten inne är det bara att prova.
Mina pojkar tyckte det var jättemysigt att vara i selen.
Och jag gillade det jag med!
Eftersom barnet inte ligger i babysittern hela tiden, utan man faktiskt brukar ha ett babygym oxå så behöver du säkert inte oroa dig för det...
Grattis till flickan och lycka till!