Min 5-månaders är ett matvrak! :-) Fler som hellre äter mat än "mjölk"?
Min son fyller 5 månader på måndag. Han helammades tills han var 4 månader, sen började han få smakportioner. Smakisarna blev en succé, han äter precis allt han får i munnen. Det spelar ingen roll vilken smak på gröten det är, och palsternacka går ner med samma entusiasm som fruktpuré. Vatten dricker han också gärna.
Han började också att få flaska efter ett tag för han ville inte amma så gärna (han fick urpumpad mjölk i flaska några gånger innan och gillade det). Så nu ammar han bara en gång per dygn (helt ok för min del) och äter sen en hel portion gröt och gärna en hel liten burk mat + lite fruktpuré per dag. Sen äter han ersättning ungefär 3 gånger om dagen. Fast han föredrar absolut mat med sked före flaska.
Finns det nån mer vars barn är så litet och redan hellre vill äta riktig mat? Min dotter var trögstartad med mat och hon var nog inte uppe i den här mängden mat förrän hon var 8-9 månader, och föredrog flaska med ersättning och sen välling jättelänge. Jag har alltså ingen koll på om det är så bra för småbebisar att äta så mycket mat. Han får lite katrinplommon ibland för att han inte ska bli förstoppad.
Till saken hör att han är ett riktigt kräkbarn också, så vi har ju inte precis något emot att han äter lite mer fast föda .