• Mumin

Min 5-månaders är ett matvrak! :-) Fler som hellre äter mat än "mjölk"?

Min son fyller 5 månader på måndag. Han helammades tills han var 4 månader, sen började han få smakportioner. Smakisarna blev en succé, han äter precis allt han får i munnen. Det spelar ingen roll vilken smak på gröten det är, och palsternacka går ner med samma entusiasm som fruktpuré. Vatten dricker han också gärna.

Han började också att få flaska efter ett tag för han ville inte amma så gärna (han fick urpumpad mjölk i flaska några gånger innan och gillade det). Så nu ammar han bara en gång per dygn (helt ok för min del) och äter sen en hel portion gröt och gärna en hel liten burk mat + lite fruktpuré per dag. Sen äter han ersättning ungefär 3 gånger om dagen. Fast han föredrar absolut mat med sked före flaska.

Finns det nån mer vars barn är så litet och redan hellre vill äta riktig mat? Min dotter var trögstartad med mat och hon var nog inte uppe i den här mängden mat förrän hon var 8-9 månader, och föredrog flaska med ersättning och sen välling jättelänge. Jag har alltså ingen koll på om det är så bra för småbebisar att äta så mycket mat. Han får lite katrinplommon ibland för att han inte ska bli förstoppad.

Till saken hör att han är ett riktigt kräkbarn också, så vi har ju inte precis något emot att han äter lite mer fast föda .

After all... tomorrow is another day.
  • Svar på tråden Min 5-månaders är ett matvrak! :-) Fler som hellre äter mat än "mjölk"?
  • Rokka Jill

min fyra månaders (fem den 18e) märker jag på att hon oxå börjar tröttna på mina bröst...

• Rokka Jill

jobbigt på ett sätt men samtidigt skönt att veta att avvänjningen inte kommer att ta hundra år.. =) fast det e mysigt att amma.. men jag e rädd att hon typ "tvingar" mig att amma i två år o så..

• Mumin

Rokka Jill, jag tycker att det är lite mysigt att amma, men inte jättemysigt. Jag slutar hellre nu än håller på med en jobbig avvänjning. Har aldrig velat amma mer än 6-7 månader så det är jättebra att han själv väljer bort tutten.

Min dotter ville först inte ta flaska men jag kände likadant med henne, att jag inte ville amma länge. Med henne hade jag dåligt samvete hela tiden för på ett sätt tvingade jag bort henne från bröstet genom att truga på henne flaska. Sonen däremot har från börjat strulat vid bröstet och är överlycklig över mat på sked.

Har du börjat ge henne smakisar?

• Rokka Jill

ja det har jag... kolla bildgalleriet o se hur hon myser..
    (fyra månaders fliken)
    jo sex sju månader var mitt "mål" med..
    nu när hon väder sig såfort hon hamnar på rygg börjar de att bli drygt... det e viktigare att vända sig än att äta *sucka* ammar mest liggandes..

• Mylla

Min son var likadan, fast han var en månad efter din son. När han blev 6 månader var han i fullgång med mat. Amningen höll vi på med till 7 månader, sen krånglade han så mycket så vi struntade i det. Jag såg ingen anledning att gå bakåt då, det tycker jag verkar dumt. Vi bor ju i ett land där det finns näringsrik mat att ge.

• Rokka Jill

men de tkänns samtidigt lite konstigt... tänk om detta e mitt enda barn... då e det helt slut med amningen... ja det gäller inte att tänka så mycket på det

• Ust

Min son är fem månader idag och han äter "vanlig" mat. Jag ammar bara en gång per dygn (vid 6 på morgonen) Sen äter han gröt när resten av familjen äter frukost. Till lunch får han puré eller välling om vi är ute så det är smidigare. På eftermiddagen äter han frukt och när vi äter middag äter han puré. Sen får han välling innan han går och sover.
    Vi började med kraftigare mat tidigt för han slutade gå upp i vikt och rör sig väldigt mycket. Förmoligen behövde han mer energi än vad bröstmjölken ger... Vi har gett välling, gröt och puréer som är från sex månader i några veckor nu, men kommer nog fortsätta "uppåt" mot åttamånaders snart!!!
    Jag kan bli lite löjlig ibland och undra vart bebisen tog vägen

• pendula

när ni säger välling, vad är det då för välling?? är det ersättning eller

• Rokka Jill
    pendula skrev 2006-08-05 14:12:36 följande:
    när ni säger välling, vad är det då för välling?? är det ersättning eller
    finns välling från jätte tidig ålder typ sempers o så..
  • Mumin

Rokka, det är inte välling utan modersmjölkersättning, finns bla Sempers och Neslés.

• pendula

välling är vväll mkt mer fibrer i o mkt tjockare, får man ge det till en 5- mån??

• Mumin

Japp, det "får" man. Den största anledningen till att välling är rekommenderat från 6 månader är att man inte ska locka folk till att börja använda flaska tidigare, eftersom barnen gärna fimpar amningen till förmån för flaskan. Allt enligt lagen om marknadsföring av modersmjölksersättning, nappflaskor etc. Sen ska man ju inte börja för tidigt heller, men det beror mycket på barnets behov.

På majsvällingen (Nestlés) står det dessutom att barn som inte ammas kan få välling före 6 månaders ålder om de tex är lösa i magen.

• Eller

Mumin: Min dotter är exakt likadan! Konstigt, jag tänkte precis ställa samma fråga här på forumet...

Men ingen svarade ju på frågan: Är det okej att en 5-månaders äter så stora mängder mat. Alla som ser att hon äter en sådan stor skål gröt=2 portioner blir chockade.
    Ska man ge mindre än de vill ha?

• Ina o Esme

Eller:

Är hon hungrig så är det okej, visst låter det mycket med 2 port till en 5-månaders men alla barn är olika och det är väl ingen mening att svälta dem som kräver lite mera mat bara för att genomsnittet äter 1 port?

• alpha

Min lilla Maia är 6 mån och hon äter såhär:

05.30 200ml NAN (ofta vill hon inte ha mer än 50-100)
    09.00 Gröt med fruktpuré
    12.00 En liten burk matpuré med frukt efter
    14.30 Mellanmål (youghurt, frukt eller liknande)
    16-17 En liten burk matpuré med frukt efter
    19.30 200ml havre eller majsvälling (ibland vill hon inte ha så då får hon gröt)

Sen sover hon fram till morgonen.

• therese80

min dotter blir 5 månader den 13 å börjar tröttna på brösten med..maten e roligare..men på natten duger dom. Brukar oftast bli en amning per natt..vid ca 06 tiden tills vi somnar om till ca 10 då brukar hon ligga å äta lite men inte mycket..känns som att hon vet att kl 12 så får hon burkmat..å sparar sig liksom

• MadChris

Vi har precis introducerat vår dotter till riktig mat, hon är lite fyra och en halv månad ungefär och får iofs bara smakportioner men hon älskar det och blir alltid kinkig när man ställer ifrån skålen, däremot uppskattar hon inte flaskan på samma sätt som bröstet...

• MariaKsk88

Vår son äter också hellre mat men inte nu på sommaren... Han älskar mat, äter precis allt förutom fisk hehe, kanske dags att prova det igen. :)

• Mumin

Tack för alla bra svar! Måste få berätta att idag när pappsen matade Viktor så skrek han hela tiden, min man blev frustrerad och undrade om han inte gillade maten eller fick ont i magen. Det visade sig att han inte matade tillräckligt fort! Man visst helst mata in sked efter sked utan några pauser. När mannen kom på det lugnade Viktor ner sig och åt normalt. Vilken gam .

Jag är lite rädd för att han ska bli förstoppad, han bajsar hårda stora korvar redan! Har gett honom katrinplommonpuré lite då och då. Har ni några tips på annan mat som är lite lösande?

Men så länge han bajsar och inte verkar ha ont i magen så är det väl ingen fara.

• Ust

Katrinplommon är ju bra som förebyggande, men om det redan blivit stopp tycker jag att messmör är mer effektivt. I alla fall för min son. Han får en tesked vid maten när han är hård och då funkar magen perfekt sen!

Svar på tråden Min 5-månaders är ett matvrak! :-) Fler som hellre äter mat än "mjölk"?