• pabe

Baby shower *långt, ledsen/arg*

Hej alla,

Jag o min kära mor är inte riktigt överens *inte direkt ovanligt* ang ämnet baby showerns vara eller icke vara.
    Jag bad henne igår om hon ville vara värdinna för min baby shower (dvs en fika med mina närmaste tjejkompisar där man myser tillsammans o bebben får lite presenter).
    Jag hade tänkt att ha den 1½ vecka innan BF, dels för att jag inte känner att jag kommer att orka få besök sen av alla efter förlossningen o dels för att det hade varit bra att ha en träff i stan så gästerna slipper åka långt ut på landet där vi bor.

Hon sa tvärnej för att hon tyckte inte det var rätt att göra ngt sånt innan bebisen var född, om något skulle hända *dvs bebben dog eller dyl*.
    Hon sa att hon kunde inte ställa upp på något som gjorde mig glad men som var emot hennes egna principer o det fick jag acceptera.
    Jag sa att det gjorde mig hemskt ledsen att hon inte ville vara värdinna, att det kändes konstigt att hon inte ens ville komma som gäst, utan då väljer att helt avstå från att dela denna glädje med mig pga. sina principer.

Jag förstår hennes åsikt men har lite svårt med tankesättet att man inte kan dela ngn näras glädje utan att bara tänka på sig själv på detta sättet.
    Det känns som om att jag alltid kommer att komma ihåg att hon inte ville vara med på baby showern för en dum principsak, att hon var så egocentrisk.

Vi har pratat om det mer idag, men hon får mig att känna att det är jag som är ute o reser o att hon har rätt. Jag hoppas att hon ändrar sig tills dess att det är dags, nu känner jag mig mer arg än ledsen. Jag ska nu försöka hitta någon kompis som kan ställa upp istället. Om något skulle hända bebben så gör det ju oavsett om jag har en fika med mina kompisar eller ej, o jag behöver inte att min mor spär på min oro utan hon ska väl istället lugna o trösta en *önsketänkande* o säga att allt kommer att bli bra??

Hon var även jättenegativ till att vilja veta barnets kön först.
    Tyckte att det var knäppt att vi tagit reda på det o ville absolut INTE veta.
    Sen ångrade hon sig o ville veta, blev jätteglad o berättade därför det för halva släkten, när jag inte var där, FAST jag sa åt henne att inte berätta det vidare.
    Men det bad hon faktiskt om ursäkt för idag, att det bara hade kommit ur henne *flera olika tillfällen ska tilläggas* och att det ?inte var meningen?.

Vill veta lite vad ni tycker om hela situationen...är det fler som har knäppa mödrar?

Min man tycker *tack o lov* att hon har fel o försöker trösta mig.
    Tur att man har honom :)

//PaBe *som beställt inredning till babyns rum i helgen* :) :)

• Svar på tråden Baby shower *långt, ledsen/arg*
  • Linah

usch va jobbigt!

Min mamma är inte sån, men för henne handlar den här grav. om att HON ska bli MORMOR, mer än att jag ska bli mamma, känns de som.
    om hon berättar för nån så är det alltid att hon ska bli mormor, inte att jag ska ha barn!
    men men.....i vissa fall får man väl låta dom hållas!

Men det verkar tråkigt att din mamma inte vill ställa upp på de!!

• aloehh

Har en mor som är helt ok... Men lider med dig.
    Tycker att det är tråkigt att hon inte vill hjälpa dig med detta.
    Självklart är det skönare att träffa folk innan bebisen kommer istället för att ha ALLA rännandes på BB och sen hemma innan barnet är 1 vecka gammal.

Hoppas att du hittar någon som vill hjälpa dig med din baby shower och lova att ha JÄTTEKUL!

Kramar

• Marie N

Nemen,vad tråkigt att din mamma känner så här.
    Som gravid måste man få drömma,planera o bara flyta iväg....
    Man vet ju innert inne att visst,något kan gå fel-men varför utgå från det värsta?
    Jag tycker absolut du ska be någon annan att vara värdinna-det e ju något hedrande!
    Och angående "pladdrandet" om ditt barns kön-känns ganska respektlöst mot dej när du bett henne att INTE säga någonting.

Jag tycker faktiskt att det e dina känslor som gäller här.
    Det e du som väntar barn o ska bli mamma.
    Det sista du behöver e en massa negativa åsikter från andra.

Försök att prata med din mamma i lugn o ro,förklara att du blir ledsen,o be sen någon kompis till dej att vara värdinna.

Lycka till o hoppas du får en lyckad bebisfest!

• Despinetta

Ååååh vad ARG jag blir när jag läser detta!!! Klart att ni ska ha en baby-shower om ni nu vill det! Jag har aldrig riktigt förstått varför man inte får glädjas och förbereda sig innan IFALL nåt går fel. Herregud, vad som helst kan hända när som helst! Eller hur?! Jösses, det som kan gå fel just nu är väl att bebisen bestämmer sig för att titta ut tidigare och då står ni där med lång näsa, men det vore väl inte så jättetråkigt !
    Var glad, festa med väninnorna och gläd er åt att fira bebins ankomst!!!

Kram, M

• Bambis

Jag ordnade min egen babyshower hemma 2 månader innan BF. Jag bjöd mina vänninor på mat, tårta och vi hade tävlingar där man kunde vinna korgar fulla m choklad. att det kan hända något enligt din mamma, det kan hända med eller utan babyshower. man ska göra som man känner.
    Inte tänka på "om" det händer. Då kan man inte njuta av livet.

• vanja77

Hmmmmmm du skall givetvis göra det som känns rätt för DIG och ingen annan. men visst kan jag förstå att det sätter mörka moln över en annars Glädjefyld dag, mitt råd är att du skall försöka se vart problemet ligger, för det är ju inte hos dig. kanske är hon livrädd att något faktiskt skall hända även om risken för det är minimal, hon kanske funkar lite som min mormor vilket vill säga att om man inte låtsas om en sak så händer heller inget fel. Hon har ignorerat nu bägge mina graviditeter och vill inte ens prata om dom.
    Nåja. Jag önslar dig all lycka och att du får en JÄTTEFIN baby shower!!
    kram

• DaCiss

Klart man kan ha en baby shower innan barnet kommit. Ordet är ju engelskt också. Och i amerika har jag för mig att det är det normala att ha en baby shower innan barnet är fött! Det är så dom går till där i alla fall (tycker jag då om jag inte missförstått). Jag förstår precis hur du känner att du inte kommer orka efteråt då barnet är fött. Jag har själv deklarerat för min man att jag strikt INTE vill ha hit någon då barnet är fött för jag kommer säkert inte orka. Jag skulle helst slippa besök på BB också ifall det bara var möjligt men det tycker då han att vi visst skall ta emot. Men men, man får ju kompromissa. Till saken hör att det även är min födelsedag ett par veckor efter BF och alla tycker ju att jag klart skall ha bjudning för mig och barnet. Vissa har till och med tyckt att vi skulle ha två bjudningar skilt för sig. Ett för barnet och ytterligare ett för mig! Så sitter lilla jag här och tycker vi inte skall ha någon alls! Hehe.. Vi får väl se hur det går.

Men du skall hålla din baby shower och strunta i din mamma. Ibland måste man bara strunta i släkten hur dumt de än låter.

• Smulan

Du ska självklart göra det som känns rätt för dig! Bry dig inte om din mamma i det. Samtidigt förstår jag henne lite. Vi har nära bekanta som förlorade sitt barn i samband med födelsen och därför är vi lite dämpade i vår glädje över vår lycka. Givetvis har vi tankar och funderingar på hur det kommer att bli när den lill* kommer till oss men vi har alltid med oss att det kanske inte kommer någon. För oss känns det lite blåögdt att tro att allt går bra för oss, när det inte gick bra för dem. Vi är samtidigt lite avundsjuka på dem som är "blåögda" och planerar hejdlöst och vandrar omkring på sina rosa/blå moln i väntans tider. Det finns ju alltid två sätt att göra saker och ting.

Jag tycker ändå, som jag skrev ovan, att du/ni ska göra det som känns rätt för er - det är ert barn och er framtid det handlar om! Jag upplever det som fel att din mor försöker lägga över sina känslor på dig. Ta inte åt dig!

• Nybliven Fru

Hej,
    Baby showers är ju en amerikansk tradition, och säkert främmande för många här. Är man av den 'försiktiga' och svenskt traditionella typen, kan det nog kännas konstigt att ta ut firandet i 'förskott'.
    Du ska förstås göra som du vill, och du har säkert nån kompis som kan hjälpa dig istället. Var bara försiktig så du inte stöter din mamma i onödan, hon kommer vara viktigare och mer värdefull för dig nu framöver.

En som hoppas ha sin mamma kvar till förlossningsdags.

• Gatita

Hej PaBe! Jag kände igen mig på en gång i det Du skrev! Nu är jag inte gravid (men hoppas på att bli det snart igen förstås!). Jag fick dock ett missfall i början av december, men har fortfarande inte orkat berätta om det för min mamma! Hon har precis samma tendenser som Din verkar ha och jag kände direkt att just som Din mamma kommer min också bete sig när det (förhoppningsvis *håller tummarna*) blir dags! Min mamma har en sanslös förmåga att skapa dåligt samvete hos mig och det är otroligt enerverande! Min sambo säger att det syns så tydligt hur jag "manipuleras" av henne och hur hon hela tiden kritiserar och försöker lägga sig i och jag skall leva och vad jag skall göra och inte göra. Usch! Dock - det är inget ont i henne utan hon gör det omedvetet, och det är säkert samma sak med Din mamma. Men tröttsamt är det!
    Självklart tycker jag att Du skall följa Dina planer! Som många andra här ovanför redan har sagt; det kommer ju inte att påverka händelsernas utveckling alls och det är bara trevligt att få ytterligare ett tillfälle att festa lite tillsammans och träffa kompisar! Det är synd däremot (och egoistiskt, men det förstår hon säkert inte, det gör i vart fall inte min mamma när hon säger liknande saker) att Din mamma lägger sordin på stämningen för Din del och inte låter Dig glädjas och ha Ditt kalas. Man får alltid en trist "bismak" när en förälder gör så här - oavsett vilken väg man sedan väljer. Du skall dock inte behöva känna att Du undviker att ha ett kalas bara för att en förälder har en annan åsikt.
    Jag tycker att Du skall säga till Din mamma att Du tycker att det är tråkigt att hon känner som hon gör, men att ni väl då får respektera varandras beslut. Ni skall inte ha några krav på varandra och hon får acceptera att Du nu gör ett annat val än vad hon skulle gjort. Hälsa henne att hon fortfarande är välkommen om hon skulle ändra sig och ha sedan Ditt kalas som vanligt. JAG HOPPAS ATT NI FÅR JÄTTETREVLIGT!
    Kram!

Svar på tråden Baby shower *långt, ledsen/arg*