• Lady Java

Hur "släpper" man jobbet när man har kommit hem?

Kloka damer och herrar, jag slänger ut en fråga på uppdrag av min man:

Hur gör ni för att släppa tankarna på jobbet när ni kommer hem? Vad har ni för knep för att varva ner och känna "jag är hemma"?

Tack på förhand!
    Lady Javas man genom Lady Java

• Svar på tråden Hur "släpper" man jobbet när man har kommit hem?
  • Poena
    Se någon rolig serie, ex Vänner, Newlyweds, Scrubs.Prata ut med min sambo i 10-15 min om dagen på jobbet, roligt och jobbigt - sedan släppa det.Laga god matLäsa någon magasinSurfa på FL
    - Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • Birgitta2

Beror ju helt på vad man  jobbar med. Sitter du och utreder sexualbrott mot barn, så är det nog svårt att hålla tankarna på jobbet borta. Jag själv jobbar med ekonomi och projekt, så jag lämnar jobbet därhän när jag kommer hem. Men ofta, när jag lägger mig, så kommer tankarna på jobbet och vad jag har att göra nästa dag och planerar.

Jag tror inte man helt kan släppa jobbet, men genom att göra lite skoj hemma med barn, mat och gubbe så kan man kanske försöka i alla fall.

• FaRieTaLe

Våran handledare sa, när jag jobbade inom psyk, att man skulle "hänga av sig jobbet" i omklädningsrummet innan man gick hem för dagen.
    Jag kan ju säga som såhär att hon levde inte, psykiskt, på samma planet som jag.

Det jag gjorde var att jag cyklade hem ifrån jobbet. Det funkade för mig så att jag kunde skingra tankarna lite.
    När jag inte cyklade så gick jag en superduper snabb promenad direkt när jag kom hem, det funkade det med.

Inget annat funkade. Jag försökte ringa kompisar, vila,kolla tv, sitta framför datorn, ja allt men fysisk aktivitet verkar vara det som funkar på mig.

• Pysse

Det skulle jag också vilja veta.
    Jag har absolut inget känslomässigt belastande jobb eftersom jag bara pysslar om datasystem hela dagarna. Men jag kan aldrig släppa jobbet och tankarna på olika tekniska problem jag har för dagen.

Jag vaknar på natten och tänker på det och jag kan gå upp och skriva mail mitt i natten, för att jag har kommit på en lösning på något.

Jag stängde inte heller av min mobil under semestern och min mans ständiga kommentar var: "Har du inte semester?"

Ursäkta att jag kidnappade tråden

• Champagne

Jag brukar skaka av mig jobbet i hissen. Alltså, jag låtsas att jag skakar av mig jobbet och lämnar det i hissen, låter kanske fånigt, men det funkar faktiskt. Eller så kör jag riktigt fort hem och lyssnar på opera

• NightmareQueen

Ingen som möjligtvis arbetar/pluggar till socionom här?

• BeanGirl

Jag är "nästan" socionom, hade nästan läst klart och hade bara uppsatsen kvar men så damp lilla dottern ner i familjen och hus införskaffades så nu har jag aldrig blivit färdig utan jobbar på annat håll för ekonomin tillåter inte mer plugg just nu men nångång ska det väl bli av.

• Linsen

Jag tar aldrig med mig jobbet hem i tankarna längre. De tankarna blir kvar innanför dörren på jobbet då jag efter mycket om och men lärt mig att jag faktiskt inte kan göra något åt dem precis som jag inte kan lösa eventuella problem på hemmafronten på arbetstid.

Var sak har sin tid och den lilla tid jag har för familjen ska absolut inte delas med en massa jobb.

• fisbubbla

Ta en dusch och rena kläder, sen gör du precis det du känner för och tänker "Nu är jag ledig för dagen"

Svar på tråden Hur "släpper" man jobbet när man har kommit hem?