• shine

Sluta med napp...

Hur ska jag få min dotter att sluta med nappen? Hon är alldelens för fäst vid den och det börjar tyvärr synas på tänderna =/

• Svar på tråden Sluta med napp...
  • Naimiez

* Plantera dem i en kruka jord och de växer upp som ett träd med godisnappar i (om barnet får äta godis )
    * Skansens nappträd
    * Pensla stopp&växt på och säg att de blivit gamla och smakar dåligt nu
    * Ge bort till en annna bebis
    * Ge tillbaka till affären...

• shine

Naimiez:
    Tack för tipsen!
    Skansen blir lite jobbigt för vi bor i norr ;)
    En yngre bebis känner vi tyvärr inte. Men det där med krukan lät inte så dumt. Godis får hon på lördagar.
    Tack!

Nån fler?

• Birgitta2

Min dotter var tre år.  Vi lovade henne en rosa cykel om hon slutade med napp. EN ROSA CYKEL!  Yeah! Första kvällen gick sisådär. Hon ville ha nappen. Vi sa att "det är klart att du får din napp, men det blir ju ingen cykel då. Man kan inte cykla med napp i munnen". Hon skippade nappen den kvällen. Nästa kväll likadant. Samma diskussion. Men somnade utan napp. Likaså tredje kvällen, diskussion igen och ingen napp när hon somnade. För hon ville verkligen ha den där cykeln. En rosa cykel med stödhjul. Det tog alltså tre kvällar, och sen var nappberoendet borta. Fullständigt. Vi lade ingen skuld på henne alls, utan hon fick välja mellan cykel och napp. Hon klarade det.

• Tanja o Theo

inga tips...vi slutade bara helt tvärt...eller han fick ju den bara när han skulle sova o sen nu i tisdags när han vart arg i bilen o kastade iväg nappen i bilen så sa jag bara att nu  e den borta,nu har inte Theo nån napp längre!! o det har gått förvånansvärt bra! mkt lättare än vad jag trodde.-) så va stark bara

• Desse

Hej !!!
    Vi fick vår son att sluta med nappen när han var två år exakt. Vi pratade om det ett tag innan och att tomten behövde napparna för det var så himla många bebisar som behövde det i julklapp. Vi visste att han så gärna ville ha en brandbil så vi sa att när han sovit fyra nätter utan nappen så skulle vi gå till leksaksaffären och köpa brandbilen. Han lade alla nappar i en påse sen satte vi på en julettikett och pappa gick och postade dem. Första natten var jätte jobbig, han snurrade och kunde inte somna och låg och kände under kuddar och madrasser för att hitta den. Men efter den natten var det inga problem. I början pratade han hela tiden om nappen och så fort vi gick in i en affär så skulle han visa mig alla nappar i hyllan. Men då sa vi bara att pengarna är ju slut för vi köpte ju brandbilen vet du !! Jag tror det är lika hemskt för oss föräldrar när man tvingar barnen att sluta. Men det är trots allt vi som stoppade in den från början så då blir det ju vårt ansvar att se till att den slutar användas också. Det ända jag och min man var överrens om vad det gällde nappen var att om han börjar tutta på tummen istället så tar vi fram den igen, för det är nästan värre den är ju med överallt. Lycka till !!!!!

• shine

Birgitta2: Det var också ett bra tips! Synd att hon nyss har fått en ny cykel ;)
    Får klura ut nåt annat att locka med....

Tanja o Theo: Okej, det lät ju enkelt. Tror inte det går lika bra här för hon kliver ju upp ur sängen och letar igenom alla skåp osv. Skriker som en galning tills hon får nappen :(

• shine

Desse: Starkt gjort!
    Synd att det är så länge till jul ;) Men kanske ändå kan testa det där med jultomten.

Ska verkligen köra stenhårt med det här nu när hon kommer till mig.
    Tack för alla tipsen!

• Tanja o Theo

ahhh!! då kan det ju bli jobbigare
    Hmm...hur gammal är hon?
    verkar vara ett bra tis som många gett.att lova nånting om dom e duktiga när dom slutar...
    Lycka till iaf

• tinna

Jakob gav sina nappar till tomten när han var 2 år och 8 månader. Första kvällen var han lite gnälig men iom att det var julafton så var han så himla trött så han somnade ändå rätt snabbt. Andra kvällen frågade han efter den men då sa vi abra attdu har ju gett dom till tomten ju, så att du kunde få alla fina paket. Å då somnade han ändå och sen frågade han inte efter den mer. Ändå fanns det nappar kvar i huset eftersom lillasyster har kvar sina. Men han skilde helt klart på att det var hennes och att hans var borta. Jag tror egentligen bara att det handlar om att  vara stark som förälder och inte ge vika dom första nätterna. Lycka till

ps: Häromdan ville han ha napp och jag drog en rövare och gav honom Almas. Han blev mycket besviken när han insåg att han inte hade en aning om hur han skulle göra för att tutta. Han tuggade lite på den, hade den hängande ur mungipan och sen sa han att nappar är äckligt

Kramar och Ramar!
Svar på tråden Sluta med napp...