Mönster till spjälskydd?
Hej.
Älskar att sy men har tummen mitt i handen vad det gäller att göra det utan mönster. Så jag efterlyser mönster till spjälskydd, som man kan "manipulera" med. Dvs lätt ändra längd/bredd osv.
Tack!
Hej.
Älskar att sy men har tummen mitt i handen vad det gäller att göra det utan mönster. Så jag efterlyser mönster till spjälskydd, som man kan "manipulera" med. Dvs lätt ändra längd/bredd osv.
Tack!
Det är inte alls svårt utan mönster.. Mät bara sängens långsidor/ kortsidor sen bestämmer du hur högt du vill ha ditt skydd. Tänk lång platt mask! Så får du bara en enda bit att trilskas med. Sen klipper du ut tyget dubbelt så brett som du vill ha det, sen viker du på hälften och tar så stor bit stoppning du behöver (kommer inte ihåg vad sån stoppning på m-vara heter) Sen syr du fast den samtidigt som du syr ihop masken. Och gör en söm i varje hörn rätt över där du sen sätter snören på utsidan.
Lätt som en plätt!
Ett spjälskydd är ju rätt så enkelt att sy utan mönster. Är inte heller världens händigaste men om du mäter hur stort det kan vara så kan du nog rita ett eget. Det är ju egentligen bara en lång, platt korv med lite snören på. Jag brukar sätta mig ner och fundera lite och göra ett eget mönster så brukar det lösa sig. Lycka till!
Sy en lång kanal som är lite längre än hela sängens omkrets från insidan mätt. När du mäter hur hög den ska vara så tänk på att räkna in tjockleken på skumgummit + sömnsmån. Använd inte för täta stygn. Stygnläng 3 brukar vara lämplig vid inredning. Dvs lite längre än till kläder som normalt är 2,5.
Rättvänd kanalen.
Fyll med skumgummit
Sy en stickning (en söm som delvis är för dekoration) 1-1,5 cm från kanten längst hela långsidan. Detta för att inte sömmen ska "korva sig" och du får en vacker kant som ser mer "köpt ut".
Man kan kanta med snedslå (bomullsband) men välj då ett bredare band. Tex 2cm för det är ju ganska tjockt skumgummit.
Knytbanden kan man sy fast i olika skeden. Jag skulle välja att göra det sist för att slippa räkna så väldigt var de ska sitta. Då kan man helt enkelt sätta den i sängen och nåla på en gång exakt där de ska vara.
Ändarna kan man antingen syihop så det blir en helt rund historia. Men vanligast är dock att de bara är invikt och fållat med knytband. Detta placerar man senare längst ner i sängen.
Tack så mycket för era svar. Ska leta upp tyg och prova snart.
Kramar