• FruPuffen

Testa: Vilken typ av förälder är du?

Här finns ett föräldratest som ni kan testa. Vore kul att se vad ni föräldrar här på fl får för resultat! Testet finns längst ner på höger sida på:

http://www.activeparenting.se/

(själv har jag enligt testet "aktiv föräldrastil")

• Svar på tråden Testa: Vilken typ av förälder är du?
  • morzan4

Vad postade jag ett tomt inlägg för???
    Så knäppt!

• Pallas

Ursäkta men gud vilket fånigt test, jag gapskrattade faktiskt. De flesta kommer nog få aktivt föräldraskap enligt det här testet coh det beror på att frågorna var så otroligt vinklade. Jag menar "jag slår mitt barn" egr höga auktoritetspoäng medan "jag tycker inte man kallar varandra för öknamn" ger höga "aktiv"-poäng. Jag menar... hallå?

Jag kan ju i allafall konstatera att de som gjort testet inte har fått lära sig att skriva ordentliga underlagsfrågor. Tex den här frågan "Mitt barn har inga tilldelade uppgifter att utföra hemma men hjälper till ibland när jag ber om det" är dubbeltydig och ger nog missvisande svar. Jag satte tex en etta där och det kan ju tolkas som att mina barn aldrig hjälper till hemma, men i själva verket betyder det att de HAR tilldelade uppgifter och hjälper till efter förmåga. Alltid.

• Svinto

Var det bara jag som tyckte att poängsättningen var knepig och rörig?

Jag fick precis som "Pallas" skrev -en aktiv föräldrastil men de andra var innom 15 poäng så jag använder de också tydligen.

Vissa frågor var svåra då min tjej verkade för liten för frågorna/svaren.

• Jan 39

Ett ganska trögt, svårhanterligt och smått löjligt test.
    Man behöver bara IQ fiskmås för att fatta hur man ska få ett snyggt och prydligt facit. Men hur ärligt blir det ?

• Möjlig mamma

Hej!
    Jag gjorde precis testet och fick aktiv föräldrastil men jag kände att dessa frågor var mer aktuella för de som har äldre barn.

Jag har en dotter på 10 snart 11 månader och på fråga: Mitt barn går för det mesta själv upp på morgonen och klär sig utan att jag behöver påminna eller hjälpa till så svarade jag 3, neutral.

Hon vaknar för det mesta själv på morgonen och går/ställer sig upp, men jag skulle bli så grymt imponerad om hon hade klätt sig själv.

• septbebis

Jag blev "aktiv" men låg inom 15 poängsgränsen till "eftergiven" och det stämmer nog att jag använder båda.

Svar på tråden Testa: Vilken typ av förälder är du?