• Vem där

Långfil av sojamjölk - Mjölkallergi

Det finns verkligen "Små stunder av lycka".

Häromdagen fick jag en liten torkad tyglapp med långfilskultur på av en kvinna. Hon sa att man kunde göra långfil av sojamjölk. Nu har jag testat och det blev alldeles gudomligt gott. Äntligen en tallrik fil med cornflakes till. Som jag har längtat efter och saknat fil sedan jag blev mjölkallergiker.

Små små stunder av lycka ... det är livet

• Svar på tråden Långfil av sojamjölk - Mjölkallergi
  • Pink Rose

Oooooh Vet du om den går att köpa någonstans? Är också hemskt sugen på fil.

• Pollyanna

Men hur gör man det av sojamjölk från grunden? Syrran saknar fil till frukost.

• Vem där

Jag antar att hon bara tagit en liten skvätt vanlig långfil som man köper och blandat med sojamjölk från början. Jag fick en tygbit som var ca 5*5 cm. Den delade jag i två delar. Tygbiten var alltså doppad i den färdiga sojafilen och hängd på tork.

Jag stoppade ner tygbiten i kanske 4 dl sojamjölk, det är nog inte så noga jag bara hittade på för jag glömde fråga hur hon hade gjort. Sen skakade jag om ordentligt ett tag då och då så att det skulle blanda sig när den torkade filkulturen löstes upp i sojamjölken. Så lät jag det bara stå framme i en glaskanna ett dygn och sen in i kylskåpet så den var kall när jag skulle äta.

Idag har jag provat att göra av havremjölk. Jag tog några matskedar av sojalångfilen och blandade med ca 5 dl havremjölk. Det blev inte lika bra som av sojamjölken, kanske det tar lite längre tid med havremjölk, men det fungerade iaf.

• Pollyanna

Tack, jag skall tipsa syrran om det.

• Vem där

Jag ska se om jag kan få tag på kvinnan imorgon så ska jag fråga hur hon gjorde från början. Om man är mycket allergisk kanske det inte fungerar ... kanske sedan man gjort några omgångar så mjölkproteinet hunnit spådas ut många gånger.

Jag återkommer när jag vet mer

• klocka

Vill hemskt gärna veta hur man gör fil av sojamjölk, men äter inte mjölk alls så det funkar inte om det krävs mjölk som startkultur...

• Vem där

Kvinnan hade tagit startkultur från långfil gjord på kravmjölk och tätört. Den startkultur jag fick var alltså gjord av sojamjölk och en pytteliten del mjölk naturligtvis som kom med från den ursprungliga "tjockmjölken" som var gjord på vanlig mjölk.

Jag vet inte hur det fungerar om mjölkproteinet bryts ned eller omvandlas i processen men jag blev inte dålig av långfilen. Det är naturligtvis väldigt individuellt vad man kan tåla.

Jag har sökt på webben efter info om vad som händer med mjölkproteinet men jag hittar inget. Kanske någon annan vet?

Det gick inte alls bra att göra av havremjölk, den kastade jag åt gamarna

Svar på tråden Långfil av sojamjölk - Mjölkallergi