• fiafiore

Gravid & eksem

Ni som har eksem och är gravida, har ni blivit bättre eller sämre än innan graviditeten? Och hur gör ni med era kortisonsalvor, har ni slutat helt med dem?

Själv är jag i vecka 11 och tycker att mitt eksem har blivit värre. Har slutat helt med betnovat stark steroid men använder Locoid vid behov.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Gravid & eksem
  • skrosa

bm sa till mig att använda hydrokortison receptfria från apoteket men mitt eksem vart värre av det så jag kontaktade hudläkaren och han sa att jag var allergisk mot den krämen, så jag fick 2 veckor med betnovat och sedan emovat vid behov. nu är jag fri från eksemet för stunden men smörjer mig dagligen med vanlig hudkräm och använder duscholja.

• Salmiak73

Mina besvär har försvunnit helt.
    Jag har både astma och böjveckseksem.
    Detta är min tredje graviditet, under mina två första så blev det ngt bättre. Men denna gång så har jag inga besvär alls.

• IsakochMolly

Jag har eksem och under de tre första månaderna av graviditeten var det som värst men sedan blev det bättre och resterande tid behövde jag knappt använda mina salvor. Men det är nog individuellt hur man reagerar. Det bästa är om du kan använda apotekets recepfria salvor och mjukgörande krämer. Funkar inte det får du kontakta din läkare så han/hon kan skriva ut någon mildare salva.

• fiafiore

Tack för era svar! Jag hoppas verkligen att det blir bättre senare i graviditeten. Logiskt borde det bli så med tanke på att kroppen producerar mer kortison vid en graviditet. Jag ska på läkarbesök nu på tisdag, ska rådgöra med läkaren då angående mitt eksem och astman...

Ha d gott i solen!

• MrsR

Jag har en massa atopiska eksem och de är MYCKET värre under graviditeten, både under första och nu med andra barnet. Om jag minns rätt blev det lite bättre framåt sista trimestern och förlossningen.

Min hudläkare tyckte det var konstigt att det blev värre, för många upplever en klar förbättring just när de är gravida. Just nu använder jag Flutivate nästan hela tiden.

• Zazza

mina atopiska eksem har blivit betydligt sämre... jag andvänder propyless och betnovat kräm..

• Nocturnal

mina blev oxå sämre,det blev sämre mina första 2 grav oxå

• chevy

Jag har psouriasis, o det blev snarare bättre under graviditeten, men nu efter att jag slutat amma har det "blossat" upp mer igen :(

• svensdotter

har också eksem har locoid. men fick stränga order om att inte använda den då det skulle ge foster skador ringde till sjukhusupplysningen och frågade.

• fiafiore

Låter väldigt konstigt att sjukhusupplysningen konstaterade att den "skulle ge fosterskador".

Det ingen forskning som deklarerar att det verkligen ger fosterskador, möjligtvis att det finns en risk, om än liten.

Jag har pratat med flera läkare som anser att det är bättre att använda Lociden än ingenting alls pga att min psykiska och fysikska hälsa påverkar barnet.

Dessutom är jag asmatiker och är i dagligt behöv av kortison genom mina mediciner. Och enligt dr är det mycket bättre att jag
    medicinerar min astma än att barnet får syrebrist pga att jag har svårt att andas.

Rikerna är med andra ord minimala.

Svar på tråden Gravid & eksem