• fröken Anna

marsvinsungar

Min 11 åriga dotter har två marsvinsflickor (Mysan och Olinda) som är lite över ett år gamla. Vi skulle tycka att det vore kul att ha marsvinsungar men nu läste jag att man inte ska ta ungar på marsvin över ett år pga att deras bäcken är för trångt (eller nåt sådant). Min dotter är jätte ledsen och tycker att jag "lurat" henne, eftersom jag sagt att hon skulle få... (ja ni vet hur barn är).

Nu har hon övertalat mej och hon ska få skaffa ett till marsvin, en liten unge (hona) som hon ska ta ungar på. Men hur gör man sen egentligen? Annonserar man på blocket efter att få låna en hane, eller frågar man i djur affären? Tacksam för tips och råd angående detta.

Kan man introducera en "ny" hona i flocken (till Mysan och Olinda) eller blir det bråk?

Om den "nya" honan ska ha en egen bur, då måste hon ju ha sällskap, eller kan man spara en unge som sällskap?

• Svar på tråden marsvinsungar
  • Michan

Honor brukar leva rätt lungt tillsammans det är dock hannar som är svårare att introducera i en grupp..
    Att ta kull på marsvin är visserligen väldigt mysigt MEN det är svårt att få dem sålda efteråt...
    Ni kan annonsera om en hane och antigen så lämnar ni eran hona till hanen i 3 veckor ca för att vara säker på befruktning elr så LÅnar ni hannen i ca 3 veckor, DOCK ha inte hanen MED dem andra två honorna då det är farligt för dem att få bäsar efter 1 år...
    Är en gammal marsvinsuppfödare..har du frågor..hör gärna av dej..

• Fraganzia

Här kommer några ord från en erfaren marsvinsuppfödare =) Mitt råd är att inte ta någon kull på era honor, just pg av åldern. Det KAN gå bra men är otroligt dumt att chansa. Sen är det så att dräktigheten för marsvinshonan är rätt så påfrestande och det händer rätt ofta att honan dör, endera under dräktigheten eller iom förlossning. Har man sina honor som keldjur till sina barn så rekommenderar jag aldrig att ta en kull efter dom, just för att så mycket kan gå tokigt, och barnen blir så otoligt ledsna när deras kelis dör =(
    Bättre är i detta fallet att skaffa en ny yngre hona. Inte lämpligt att para innan 5 månaders ålder och mitt råd är att kontakta en seriös marsvinsuppfödare av den ras ni skulle vilja ha. Kanske går det att få köpa en redan lågdräktig hona om ni har tur.
    Att tänka på är det ibland är mycket svårt att få ungarna sålda, lite enklare ifall ungarna är rasrena.
    Kika in på Svenska marsvinsföreningens webplats, och leta på en lokalförening i närheten av där ni bor....varje lokalförening har så varsin egen webplats med länkar till uppfödare.
    www.svenskamarsvinsforeningen.se

//ulle
    www.jumjums.se

Svar på tråden marsvinsungar