• CeciliaBa

Köpa segelbåt

Jag och min sambo funderar på att köpa segelbåt så fort vi fått tag på en båtplats i Gbg-området. Vi har kollat lite på IF eller Maxi 77...men vi känner oss ganska osäkra. IF'n är ju ganska trång men ska tydligen segla bra. Maxi'n känns lite tråkig men praktisk.

Ha någon tips? Har kollat lite på Sailguide men skulle vara kul att höra om någon har erfarenheter här på FL.

Kill them with kindness...
  • Svar på tråden Köpa segelbåt
  • THFC

Finns jättebra båtar att köpa för ok priser.
    Köp inte en Maxi 68, för sittbrunnens durk fylls med vatten när ni går för motor.

IF och Maxi 77 är helt ok, då de är vanliga båtar och man kan segla på träff och tävla. Skulle rekomendera IF; en före Maxi'n då den seglar mycket bättre. Men har ni pengar så kan ni kliva upp på Maxi Racer, Albin Express. Eller J24 om pengarna tryter (väldigt billig, trång men seglar bra). Själv skulle jag köpa en Elvström 717, men då bor man som ett Sär och seglar som en kung. IW23 är en helt okej familjebåt.

Mitt bästa tips för er är nog ändå Albin Express om ni har de pengarna - för ni får garanterat tillbaka dem!

Försök att hålla er kring LYS på 1,0 annars blir det segt vid dåliga vindar.

• THFC

Ska väl tillägga:

LYS 1,0 och uppåt. LYS 1,17 är grymt bra tex och maxi racer och elvström 717 kan nå dit.

• CeciliaBa

Tack för tipsen! Vi kollade lite på Sailguide och dessa är ju intressanta...Albin Express verkar ju lite häftig...fast man kanske ska köpa en med bottenstockar... Maxi 68'an har en sittbrunn som ser ut som ett badkar. Den blir det absolut inte... Vi nappade nästan på en jättefin IF med båtplats i Ljungskile för 60,000:- men beslöt oss för att vänta lite. Det är lite för långt bort för oss egentligen. Vad har ni för båt?

• extremlängtan

Vi har en IF och är mycket nöjda. Den seglar väldigt bra och går fint i vattnet. Härligt att vara så nära vattenytan som man är. Visst, den är trång. Men det funkar. Man lär sig snabbt hur man kan röra sig ombord för att underlätta arbetet. T ex endast en inne i båten när det ska fixas. Den andra får stå uppe och langa.

Maxin är betydligt mer bekväm och rymlig inuti men ser inte rolig ut utanpå. Där är det mer bekvämlighet framför bra seglingegenskaper och design.

Med IF får man garanterat tillbaka pengarna om man säljer. Den går snarare upp i pris. Inte så djupgående (1,21m) så det är alltid IF:ar längst in dit ingen annan kan komma.

• CeciliaBa

Ja, IF är verkligen spännande! Jag menar...man ska ju segla och inte leka kurragömma...haha!!

Svar på tråden Köpa segelbåt