• LouiseD

Studieteknik med barn - behöver hjälp!

Jag är inte känd för att ha bra studieteknik. Jag stressar upp mig, oroar mig för allt jag inte gjort ännu, och tror att jag inte kommer hinna med något annat än att plugga på hela dagen - varje dag. Och sådan blir jag av mina komvux studier. Nu ska jag fortsätta med komvux en tid till men sen är det förhoppningsvis dags för universitet och jag är rädd att allt ska bli pannkaka..
    Nu har jag även en dotter sedan 19 maj och det gav mig ju inte direkt mer tid på dygnet.
    Jag är inte hopplös på att plugga men har koncentrationssvårigheter.

Hur gör man?? Hur gör ni som t.ex. pluggar till läkare eller civilinjengörer OCH har barn? Det måste finnas någon hemlighet jag missat!

• Svar på tråden Studieteknik med barn - behöver hjälp!
  • Sessna

Jag har pluggat på halvfart under våren och det har funkat riktigt bra. Jag har suttit på kvällarna när lilleman har somnat. Sen har sambon tagit det största ansvaret för sonen de helger jag har behövt plugga och det har fungerat riktigt bra.

• onka

Jag pluggade när stora tjejen var liten, visserligen "bara" på komvux...
    I alla fall så gjode jag som så att jag läste mina läxor högt för henne när hon skulle sova på kvällarna. Hon var 1,5 när jag började.

• teomommy

D-i-s-c-i-p-l-i-n heter hemligheten! (och jag hoppas verkligen att det stavas så på svenska, hihi)

Själv skrev jag klart min magisteruppsats och skrev 2 resttentor med en ett-åring. På kvällarna kunde jag skriva uppsats, men inte plugga, för utantilllärning och förståelse av boken kräver att jag inte är helt trött och sömnig. Jag kunde inte heller läsa artiklar till min uppsats så bra på kvällen, för att orden flöt ihop av trötthet. (Detta skriver jag alltså som ett rent konstaterande, inte som klagomål.)

Jag kom inte igång ordentligt förrän barnet gick hos dagmamma några timamr om dagen, men då pluggade jag destor mer effektivt, helt enkelt för att jag var tvungen. På helgerna fick pappan ta barnet, ibland hela dagen, och jag satt 12 timmarspass och bara vrålkörde. Men sådan är jag. Jag kan lära mig nästan hur mycket som helst på mkt kort tid, vet jag, men jag måste vara relativt utsövd och ha några sammanhängande, koncentrerade timmar på mig. Jag kan inte hoppa in och ur en text för då blir det inte många vettiga slutledningar i huvudet.

Jag har pratat med många som utbildat sig med små barn och detta har jag fått veta:

De som klarar det är mycket motiverade och disciplinerade.

Man måste sänka sina krav, göra det som måste göras men inte vara så förbannat duktig! Det blir omtentor, cohd et är inte hela världen

Olika ämnen kräver olika mycket, beroende på om du har långa dagar på universitetet, hur ofta du måste vara där, om du måste lära mycket utantill (tex. läkare) eller snarare läser texter och skriver om dem (tex. litt.). Jag tror det är lättare med samhällsvetenskaper/humanism, för att du lättare styr din egen tid. (Jag är å andra sidan naturvetare själv, så jag vill gärna tro att jag haft det extra tufft! )

Det udnerlättar enormt att ha en (schysst) partner. Och att ha bra nattsömn...

Jag tror i alla fall att de flesta itne får så mycket gjort under sin föräldrarledighet, så var inte hård mot dig själv om inget blir gjort de första månaderna!

LYCKA TILL!

• LouiseD

Tack!

..men folk snackar ju så mycket om just studietekniken, vad är det för en teknik de snackar om? Uplägget, tänket osv?

Det där om att inte ha så höga krav är bra att höra för det har man ju gärna..

• teomommy

Teknik vet jag inte vad det kan betyda, annat än det sätt att lära sig p, som passar just dig. Det ändras nog inte för att man får barn....Jag tex. minns av att se bilder, så jag målar gärna upp komplicerade sammanhang med pilar och grejer, och färglägger och har mig! Andra lär bra med hörseln, ska alltså lyssna noga på föreläsningarna och läsa studierlitt. högt för sig själva för att det ska fastna. Andra måste repetera tusen gånger, så då måste man läga undan tid för det. Andra lär av att smamanfatta och göra egna anteckningar av allt man läser (är ju också repetition). Det gäller även att kunna skumma, och känna av vad som bör läsas noga.

Jag gjorde nog 2 saker annorlunda tror jag.
    Det ena var att jag inte hade tid att läsa och plugga själv, så föreläsningarna blev desto viktigare. Jag lyssnade svinnoga, frågade tills jag fattat och förde ordentliga anteckningar. Tidigare har jag nog sovit mig igenom en hel del förläsingar eller inte gått dit alls. Men de är ju utmärkta sammanfattningar av kapitlen.

Det andra var att jag var mycket mer strategisk. Innan har jag kunnat allt ganska bra. Nu bestämde jag mig för vilka delar jag trodde var viktiga (läs: som skulle komma på tentan), och dem kunde jag bra. Vissa delar hoppade jag över helt pga tidsbrist. Jag hade tur och träffade rätt på tentorna (VG tom. ) men det kunde ju gått snett också!

• Malin1

Hej, vilka bra tips för en blivande högskolestuderande med tre barn. Längtar efter detta att äntligen gör något med mina drömmar, så tack för alla råd och tips som fungerat för er!

• LouiseD

Teomommy, tack för dina långa svar!

Hur mycket tid brukar vanligtvis gå åt till plugg hemma per dag? Hur mycket var din sambo hemma och hjälpte till med lillen? Vad läste du?

Malin, vad ska du läsa?

• MN72

Jag tog paus i mina studier när jag fick barn. Läste bara en distanskurs (Vuxengymnasiet) för att inte tappa kontakten med skolan.
    För mig var det perfekt att ha ett uppehåll. När jag kom tillbaka hade jag en helt ny motivation.
    Jag hade 40 min bussresa till skolan och nyttjade en stund på morgonen till att repetera läxan eller att ligga före och läsa det vi skulle prata om den dagen.

• LouiseD

Ja det är smart, och kul! Man får känna sig duktig på lektionerna :)

• Malin1

Hej, LouiseD; ska bli jurist hade jag tänkt. Läste några fristående kurser för några år sen och blev intresserad. Har inte kommit in än så är så nervös inför det stundande andra beskedet....

Svar på tråden Studieteknik med barn - behöver hjälp!