Någon som använder dygnet runt-linser?
Jag har endagslinser nu, men skulle väldigt gärna vilja testa dygnet runt linser.
Finns det någon här som använder det?Vad blir den genomsnittliga månadskostnaden på ett ungefär?
Jag har endagslinser nu, men skulle väldigt gärna vilja testa dygnet runt linser.
Finns det någon här som använder det?Vad blir den genomsnittliga månadskostnaden på ett ungefär?
Jag använder 6-dygnslinser. Håller i trettio dagar och rengörs mellan varje 6 dygns period då under4 timmar.
Det kostar 180 kr pere månad och de skickas hem till posten. Autogiro och väldigt smidigt!
Jag har månadslinser som man tar ut var fjärde natt. Funkar jättebra! Provade även linser som man kan använda i 30 dygn i sträck, men blev väldigt torr i ögonen av dem. Jag betalade 1800:- för 6 måander, då ingick synundersökning, utprovning av linser (provade fyra olika sorter innan jag fick ett par som fungerade bra) och om jag tappar en lins så ingår nya utan extra kostnad. Jag jobbar på sjukhus där det är väldigt torr luft och jag tycker att dessa linser som släpper genom mer syre (?) funkar mycket bättre än endagslinser och vanliga månadslinser som jag hade förut.
Det stämmer att de nya linserna släpper in mer syre, och jag behöver mindre styrka i dessa än i de gamla!!!
Ögonen mår bättre och efter ett tag när ögat vant sig vid den nya linssorten så slipper man allt "grus i ögonen" när man blir trött! Underbart!
Jag undrar också över såna här dygnet runt-linser.
Blir de inte smutsiga snabbar när man inte gör rent dem lika ofta som vanliga? Så att de kanske blir grumliga eller man får knottror under ögonlocket?
ming: det är det som är det fina! Det blir inget grummel eller grus i ögonen. Knottror under ögonlocken har jag aldrig hört om i linssammanhang.
Här kommer er alldeles egna optikerassistent till er hjälp!
Jag använder dygnet runt (månads) och det funkar finfint. Vi brukar rekommendera att man sover utan 1 natt/v och då rengår dem ordentligt med vanlig vätska. Jag gör rent dem nån gång i veckan iaf, för ibland får man ju in en ögonfrans eller så, och då måste jag ändå ta ut den.
Det blir inte "för mycket" beläggningar på dem, men visst ser man skillnad på en nyinsatt lins och en som suttit 3 v, men vilar man 1 natt/v från linser, så är man så garderad man kan vara.
Det finns några olika sorter, jag har Pure Vision - de enda jag inte blir torr i ögonen av. Jag kompletterar även med ögondroppar på morgonen.
Var har ni köpt era linser?
Knottror kan man få av linser, men många har det även utan att använda linser, och lite grann är oftast ingen fara. Sköter man hygienen och byter linser i tid så ska man inte oroa sig.
Enligt socialstyrelsen så måste man göra linskoll 1 gång/år, men om man använder dygnet-runt så bör man, för sin egen skull, kolla iaf 1 gång/ halvår, eftersom det är lite större risk med dygnet runt, även om riskerna fortfarande är pyttesmå, om man sköter sig
Jag har köpt genom min optiker, han utför utprovning, ögonkontroll och finns där för frågor sedan skickas linserna hem till mig 1 ggr per månad från linsboxen. 180 kr per månad kostar det som sagt.