är min son mkt sjuk??
han har haft diarre i 8dagar och bajsat ca-3-5ggr dagligen. ej vattniga men mycket lösa avföringar. hittade en sida på internet där det stog såhärr:
Långvarig diarré
Det är inte ovanligt att barn får långvariga diarréer. Med långvarig menas diarréer som pågår längre än två veckor. Det är oftast barn i åldern 6 månader till 3 år som drabbas. Typiskt för dessa diarréer är att barnet bajsar rikligt, ofta och att avföringen innehåller obearbetade frukt- och grönsaksrester. Blöjbarn kan bli röda och irriterade i stjärten och man bör därför byta blöja direkt efter att barnet har bajsat. Långvariga diarréer är ofta bekymmersamt för såväl föräldrar som dagispersonal medan barnen själva verkar vara ganska obesvärade av sin lösa mage. I regel går dessa barn också upp i vikt normalt.
Oftast ofarligt
Det går inte alltid att hitta någon tydlig orsak till att småbarn får långvariga diarréer. För barn i den här åldern är det normalt att tiden från det barnet äter tills det bajsar är kortare än för större barn och vuxna. Om barnet ätit antibiotika kan det ibland bidra till en rubbning av den mängd bakterier som alltid finns naturligt i tarmen, och det kan i sin tur leda till långvariga diarréer.
kan detta stämma?? att det kan vara ofarligt+ alltså han är 2 år och mår hur bra som helst, äter dricker leker osv. ser inget annorlunda i honom förutom diarren .
har uppsökt läkare dag 5 men hon sa att det är bara att vänta tills det går över.
jag är enormt orolig iallafall och ska ringa till doktorn imorgon.
men för att jag ska kunna sova inatt vill jag fråga er kloka föräldrar! har ni varit med om att era barn varit lösa i magen flera dagar (1-2veckor?) utan feber och annan påverkan. tacksam för svar!