• sussan

bakåtlutad livmoder, vad innebär det?

Jag har fått höra att min livmoder är bakåtlutad. Läkaren sa att det var normalt, och det var ju bra men nu undrar jag vad det kan innebära i praktiken, om man t ex känner sparkar senare eller så?
    Någon som vet?

• Svar på tråden bakåtlutad livmoder, vad innebär det?
  • Strandberg

Hejsan
    Det innebär att den lutar mer mot ryggen än mot magen, detta spelar ingen roll om man vill bli gravid eller under graviditet. Den rättar då upp sig allt eftersom den växer. Det ända jag märkt av detta är att jag har haft ont i ryggen vid mens istället för magen. Nerverna går ju lite annorlunda.
    Hoppas detta gör dig lite klokare.... :)

• Gävletjejen

Enligt viss fackliteratur kan bakåtlutande livmoder ibland försvåra möjligheterna att bli gravid. Själv hade jag dock inget problem med detta. Blev gravid på första försöket, trots bakåtlutande.
    Har haft ont i ryggen, på högra sidan uppe vid bh-bandet, sedan v20, och BM tror att det beror på att bebis ligger och trycker på en nerv som strålar ut där. Min teori är att det är för att min livmoder lutar lite mer bakåt...men det kan vara helt felaktigt...

• Skuttrik

Hallåj!
    Jag har också en egen liten teori om att det är min bakåtlutade livmoder som gör att det tar lite längre tid att bli tjock... Eftersom livmoder ligger så långt bak så måste den liksom "tippa fram" innan magen börjar puta ut. Jag är i 15:e veckan och har fortfarande platt mage... fast mannen påstår att det börjar synas lite nu

• Vips

Hej!
    Jag har fått höra att jag har framåtlutad livmoder. jag är i vecka 13 men man ser inte så mycket på min mage heller så det är nog olika :)

• Gravilda

Och min livmoder är bakåtlutad och jag blev tjock tidigt. Iofs min andra graviditet men ändå... Har inte heller haft några problem att bli gravid. Första var oplanerad och den här blev till på första försöket.

• sussan

hej och tack för alla svar. Jag är i vecka 12 nu och min magen har börjat synas och det är ju kul. Kanske kommer bebben att kännas lite mer mot ryggen än magen =) Men det spelar ingen roll, bara allt är bra!
    Kram på er alla

• Tjohalia

jag har hört att det kan ta lite längre tid innan det börjar synas att man är gravid ifall man har bakåtlutad livmoder.

• Andriana

Min livmoder ligger också långt bak mot ryggen, detta gjorde att det blev en stor överraskning i förlossningsrummet när jag födde min son.
    Jag är en ganska liten tjej, 166 cm lång och väger 50 kg, min son vägde 4860g när han kom ut!
    Ingen bm eller läkare har någon gång under graviditeten misstänkt att detta skulle vara ett så stort barn eftersom magmåttet var normalt!
    Vill tillägga att jag gick 2 veckor över tiden, nästa graviditet skulle dem ha lite mer koll på mig lovade dem!

Svar på tråden bakåtlutad livmoder, vad innebär det?