• morotsland

Hur bära TUNG halvåring? Tips tack!

Jag har en halvårsbebbe som väger drygt 10 kilo och har hittills släpat runt honom i en 15 år gammal babybjörn vilket håller på att knäcka ryggen på mig. Vad finns det för bra bärredskap för ett såpass tungt barn som samtidigt är rätt ostadig och inte kan hålla i sig själv? Mina armar behöver vara fria så att jag kan leka med storebrorsan och laga mat etc under tiden.
    Nån krånglig långsjal tilltalar mig inte men kanske en Ergo, en modernare babybjörn eller en Ringo-sjal? Finns det nån som kan säga vilket av ovanstående (eller annat alt) som är bäst för tungt barn och klen rygg?
    Tacksam för tips!

• Svar på tråden Hur bära TUNG halvåring? Tips tack!
  • Birgitta2

Jag har reumatisk värk i ryggen och hade precis som du en tung liten tjockis. Jag bar honom bara i yttersta nödfall. Han fick ligga i babysittern, i barnvagnen, bredvid mig i soffan etc etc... men jag bar honom aldrig. Närhet fick han av mig ändå när vi låg i sängen/soffan, satt i fåtöljen ihop etc. När du sysselsätter dig med ditt större barn, så kan man försöka hålla sig i närheten av lillen, så du slipper bära runt på honom.

Hoppas du löser det hela.

• kate79

Oj då, det var svårt. Har själv en tjej som på 5 månaders kontrollen vägde 10,4 kg och blir ett halvår på torsdag. Men hon är så pass stadig att jag kan ha henne på ena höften bärandes på enbart ena armen.

Skulle rekommendera dig att besöka närmaste sjalåterförsäljare för att höra om de kan rekommendera dig med tanke på din rygg.

• Naimiez

ERGO! ABSOLUT!!! Bär en 4 åring i den utan problem....Den tål upp till 27 kg...se här om du kan träffa några för att testa den innan köp: http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewforum.php?f=6 

RINGO; endast kortare bärtider.

Ergo; hur länge du vill eftersom det finns ett avlastningsbälte så du bär inte med axlarna. PATAPUM är Ergo fast billigare och stilrenare design.

BabyBjörn; Kortare med så stort barn då du bär med axlarna.

• gummisnoddas

Finns en kudde, "Hippychick", som går att spänna fast på höften. Där sitter barnet, och du behöver inte bära upp tyngden med ryggen! Kolla in den på www.amvina.se/hippychick. Har också ont i kroppen... och min bebis är bara drygt fyra månader! Fast väger 8 kilo... Lycka till!

• Naimiez
    kate79 skrev 2006-08-06 20:12:35 följande:
    Oj då, det var svårt. Har själv en tjej som på 5 månaders kontrollen vägde 10,4 kg och blir ett halvår på torsdag. Men hon är så pass stadig att jag kan ha henne på ena höften bärandes på enbart ena armen.
    Du har inte funderat på ringsjal?
  • Bebis Anna

det finns en bärsjal som man inte behöver knyta o hålla på www.babynord.se o så finns de en höftbärsele...en bärsele som sitter på höften...den tycker jag verkar bra..har också en tung 6månaders...hon väger också strax under 10kg. kogger heter den www.activebabycare.se el. www.2abc.se

sen har du även hippychick hipseat www.amvina.se

själv använder jag..babygym, filt på golvet, hoppgunga och gåstol och babysitter för o få lite avlastning.

vi får hoppas att våra pluttar börjar krypa o gå snart så vi får de lite lättare :)

• morotsland

Tack för tips, vill gärna ha fler erfarenheter!

Jo han ligger mycket på golvet och är nöjd med det, han är en belåten bebis som egentligen inte skulle behöva bäras så mkt. Men jag har en till på knappt två år som dels vill springa omkring utomhus och som dels ibland slår lillebror om han ligger oskyddad på golvet (när jag behöver hushållsfixa) och då är det ju nödvändigt att bära.

• Knyttet och K

Jag säger också Ergo eller Patapum, jag har den senare och kan utan problem bära min ettåring (10,6 kg) en hel dag om det skulle behövas.

Ringsjal belastar bara en axel så det är bäst för kortare stunder, jag tycker att det kan vara ganska svårt att få till den bra också. Vill du ha båda händerna fria till annat är det bättre att bära på magen eller ryggen tycker jag.

Annars är Mei Tai också ett alternativ. Med den kan du bära på magen, ryggen och höften (tror jag). Med en sån kan du också variera hur högt du vill bära. Har man en nyfiken bäbis är det skönt att kunna bära högt på ryggen så barnet kan kika över axeln.

• Naimiez

Vet inte om BB-backpack har avlastningsbälte men det bör du ha om du har dålig rygg.

• NeaVida

Babynord tror jag är för elastisk för 10 kg knoddar, och går heller inte att justera om jag förstått saken rätt... Hippychick är ok korta stunder, men man ställer sig automatiskt snett när man bär i den, så det blir en snedbelastning i höften=inte bra.
    Ergo är okey, men axelbanden är lite smala. Men den är guld om man trivs i den. Patapum är bra säger de som vet - oftast passar antingen ergo eller patapum. Mei tai är ett snabbare alternativ än långsjal, tar liten plats är avlastar bättre än ergo/patapum om man köper en med sjalband, alltså breda axelband som man brer ut över axlarna när man bär. Om jag vore du skulle jag köpa en begagnad mei tai, eller en ergo/patapum, på sjalbarn.se eller sjalar.nu . Om jag vore jag skulle jag bära i långsjal eftersom man väldigt snabbt får in knixet så att det går snabbt och smidigt...

Svar på tråden Hur bära TUNG halvåring? Tips tack!