• Dino78

CV & personligt brev = samma?

Håller på för fullt med att söka jobb men får aldrig några svar.
    Ringde en arbetsgivare som jag blivit tipsad om av ett par kompisar och han sa att han ville ha ett CV.
    Jag frågade om det var personligt brev och meritförteckning.
    Nu sitter jag och allmänt lägger in mig på olika bemannigsföretag (kan ni tipsa om något annat utöver Poolia, Lernia och manpower tar jag tacksamt emot tips!!) och har skrivit ut lite allmänna tips.
    Det står att personligt brev ska komplettera ett CV och att under CV:t kan man ha en rubrik som heter "personligt"...blir alldeles virrig nu, om jag skriver personliga grejer där så upprepar jag ju dom om jag bifogar ett personligt brev?
    Och meritförteckningen...mina ynkliga meriter finns ju med under rubriken "yrkeserfarenheter"...
    Vill absolut inte upprepa mig, vill verkligen få komma på internvju nån gång!

DIF i själ och hjärta
  • Svar på tråden CV & personligt brev = samma?
  • Poena

Personligt brev = du skriver om varför du passar in på just denna tjänst med dina utbildningar, erfarenheter, personlighet, dvs skräddarsy efter varje tjänst du söker.

CV= lista på dina kontaktuppgifter, utbildningar, arbetsplatser, övriga kunskaper m.m.

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • Majken

Mitt CV innehåller mina utbildningar och mina tidigare arbeten.
    I det personliga brevet tar jag upp lite allmänt om mig själv som person samt försöker att matcha den tjänst jag söker, jag skriver om mina egenskaper och då främst sådana som efterfrågas....

Har du lagt in dig på www.ams.se?

Lycka Till

Love my M-girls
  • Dino78

Så CV:t är typ alltså en sak som jag kan skicka till ALLA ställen och så bifogar jag ett pesronligt brev speciellt utformat till den tjänst jag söker?
    Men meritförteckning behvös alltså då inte eftersom den finns med i CV:t?

Ja, jag är inlagd på ams men det går inte att logga in. Har försökt massa gånger men när jag försöker logga in står det bara att jag inte existerar, skitskumt Ska testa med en ny mailadress om den känner igen nåt gammalt. Skumt är det för jag får dagligen mail om lediga jobb...

DIF i själ och hjärta
  • Dino78

Poena - Tack för länkarna, ska genast lusläsa!

DIF i själ och hjärta
  • Mithera

Ett CV är en utökad meritförteckning, d.v.s. man beskriver kortfattat de olika anställningarna/arbetsuppgifterna istället för att bara rada upp dom som man gör i en meritförteckning. Många kallar meritförteckningen för CV, men det är alltså inte samma sak.
    Om man skickar en meritförteckning så ska man även skicka ett personligt brev där man berättar lite om sig själv och varför man passar för jobbet i fråga.
    Kolla gärna på www.ams.se där finns exempel på både CVn, meritförteckningar och personliga brev.

Lycka till!

• Majken
    Dino78 skrev 2006-08-06 21:25:09 följande:
    Så CV:t är typ alltså en sak som jag kan skicka till ALLA ställen och så bifogar jag ett pesronligt brev speciellt utformat till den tjänst jag söker?Men meritförteckning behvös alltså då inte eftersom den finns med i CV:t?Ja, jag är inlagd på ams men det går inte att logga in. Har försökt massa gånger men när jag försöker logga in står det bara att jag inte existerar, skitskumt Ska testa med en ny mailadress om den känner igen nåt gammalt. Skumt är det för jag får dagligen mail om lediga jobb... DIF i själ och hjärta
    Du har fattat helt rätt
    Love my M-girls
  • snillis

Så här gör jag när jag söker jobb

Har ett EU-CV, där finns alla mina studie - och arbetslivserfarenheter, övriga meriter såsom föreningsliv etc, referenser etc. Detta är ett standardformulär som jag alltid använder. Fyller bara på om jag får några nya meriter.

Utöver det skriver jag ett personligt brev som jag anpassar till det arbetet jag söker. Vad står det i annonsen, vad är det de söker etc. Jag berättar LITE om mig själv av personlig karaktär och jag skriver varför jag söker jobbet och varför jag är lämplig för jobbet.

Så CV och personligt brev är INTE samma sak, som svar på din fråga

• Dino78

Men då behöver man med andra ord inte ha med en rubrik som heter PERSONLIGT i sitt CV? Skrev ut en mall om rubriker man skulle ha i sitt CV och där fanns personligt med, men då kan jag alltså skippa det?

DIF i själ och hjärta
  • Karisma

Addecco och Proffice finns åxå. Hur man nu stavar de..

Lycka till m jobbsökandet..

Kram K

Svar på tråden CV & personligt brev = samma?