• Angelstorm

Tappat stortå nagel ;(

Håller precis på att tappa stortå nageln. Hälften lossnade häromdan, de var helt dött me huden o nageln under.
    Har ungefär halva nageln kvar o den sitter kvar i "färsk" hud så jag kan inte direkt slita loss de o det gör svinont. Kan knappt ha några skor.
    Finns det något man kan ha runt tån som hjälper eller kan man lägga flytande plåster eller liknande? Gör jätteont att duscha o så också eftersom det svider. Nageln fastnar överallt typ.
    Hade tänkt o träna imorgon o då vill jag helst undvika att de gör ont ;( Någon som vet?

• Svar på tråden Tappat stortå nagel ;(
  • lishe

Gå till en fotvårdsmottagning och få nageln bortklippt och kanten nerslipad (gör inte alls ont).
     Om man vill kan en "ny nagel" läggas på men det är bara för syns skull om man tycker det känns viktigt.
    Nageln kan lossna om man slagit i den men det kan också räcka med att man haft för trånga skor eller klippt/rivit i nagelbandet.
    Nageln växer ut igen även om det kan ta ganska lång tid (jämfört med fingernaglarna)

• lishe

En "lösnagel" skyddar visserligen också men det finns säkert andra sätt att skydda huden. Låt det inte bli fuktigt och instängt bara. Kanske kan du linda en tunn ren bomullstrasa runt tån när du har skor på dig? var noga med att lufta och göra rent bara.

• KAH

Jag har också tappat ena stortånageln för ett par år sedan. Jag tappade dock hela på en gång, men jag rekommenderar dig att gå till distriktssköterskan på din vårdcentral så kan du få lokalbedövning och sedan kan hon ta bort den bit som är kvar.
    Annars finns det lokalbedövande salva på apoteket (Xylocain) om det gör ont när du går.

• Angelstorm

Vred loss nageln själv ist men det gjorde väääldigt ont.
    Nu blöder det också, nageln under växer konstigt.
    Hoppas inte på o få nån infektion bara

• KAH

Det ser lite konstigt ut när den nya växer fram, har du någon såryta som det blöder ifrån kan du tvätta med klorhexidin för att undvika infektion. Fråga apoteket. Hoppas det blir bättre snart!

Svar på tråden Tappat stortå nagel ;(